Fuzje napędziły zyski Orlenu

Największy koncern naftowy w Polsce odnotował w poprzednim roku rekordowe zyski. Jednak były one głównie pochodną dwóch przejęć dokonanych na rynku, czyli fuzji z Lotosem i PGNiG.

Publikacja: 24.02.2023 15:56

Fuzje napędziły zyski Orlenu

Foto: materiały prasowe/ PKN Orlen

Patrząc na cały rok, EBITDA LIFO Orlenu wynosi 38,7 mld zł, przychody 278,5 mld zł, a zysk netto 21,5 mld zł. To wynik oczyszczony o jednorazowy zysk na okazyjnym nabyciu grupy Lotos i PGNiG. W IV kwartale ubiegłego roku grupa PKN Orlen zanotowała 102,3 mld zł przychodów i 16,3 mld zł zysku netto. Porównując to rok do roku, to wyniki wzrosły odpowiednio o 150 proc. i 293 proc.  EBITDA LIFO także w ostatnim kwartale tego roku wyniósł 24,3 mld zł, wobec 4,26 mld zł zanotowanych rok wcześniej (zwyżka o 470 proc.).

O rekordowych wynikach zdecydowały w dużym stopniu fuzje. W ubiegłym roku Orlen przejął - 1 sierpnia - gdański Lotos, a 2 listopada - gazowy PGNiG.

Czytaj więcej

PKN Orlen dopina przejęcie PGNiG. Jest decyzja sądu

Jeśli w zestawieniu pominąć przejęte spółki, EBITDA LIFO - samego PKN Orlen, przed fuzją - wyniosłaby 16,1 mld zł, a zysk netto 8,1 mld zł. W komentarzu do raportu, Orlen tłumaczy, że w czwartym kwartale ubiegłego roku niewielki wpływ na wynik miała sprzedaż na stacjach paliw w Polsce, odpowiadała bowiem tylko za ok. 3 proc. zysku operacyjnego EBITDA LIFO. W skali całego 2022 roku ten wskaźnik, jak czytamy w komunikacie, ukształtował się na poziomie 38,7 mld zł.

Zapytaliśmy o dane analityków. Jak wylicza Michał Kozak analityk DM Trigon, wynik Orlenu jest powiększony o EBITDA przejętych PGNiG rzędu 3,2 mld zł, zaś Lotosu 4,2 mld zł. W raportowanej EBITDA uwzględniony jest też zyski spółki z tytułu okazyjnego nabycia PGNiG rzędu 8,2 mld zł.

Tomasz Kasowicz, analityk Ipopemy Securities, odnosząc się do danych za cały rok szacuje, że oczyszczona EBITDA LIFO spółki w ubiegłym roku wynosiła 42,7 mld zł. „Po odjęciu EBITDy PGNiG i Lotosu, które kontrybuowały do tego wyniku, daje to 33 mld zł w 2022 r. zaś w 2021 r. był to nieco ponad 10 mld zł. Musimy pamiętać, że na wyniki Orlenu, przejęcia mają wpływ odpowiednio w przypadku Lotosu i PGNiG od III kw. i od IV kw. Wynik Orlenu jednak i tak byłby wysoki, z tytułu poprawy marży rafineryjnej. Po oczyszczeniu wyników całorocznych mamy 33 mld zł.” – wylicza analityk.

Czytaj więcej

Obajtek: Gdybyśmy obniżyli ceny wcześniej, wywołalibyśmy panikę na stacjach
Paliwa
Orlen szykuje kolejną obniżkę cen paliw na lato
Materiał Promocyjny
Naszpikowane technologiami Volkswageny na wyciągnięcie ręki w niezwykłym finansowaniu
Paliwa
Orlen znów obniży ceny paliw na wakacje. Będą spore rabaty, ale też limity
Paliwa
Rosja straciła unijny rynek diesla. Nowych dostawców nie brakuje
Paliwa
To już koniec rosyjskich rurociągów. Unia kończy z zależnością
Materiał Promocyjny
ESG - Raportowanie w praktyce – IV edycja
Paliwa
Diesel tanieje, ale psychologicznej bariery nie pokona
Paliwa
Kierowcy płacą coraz mniej za paliwa. Pomogły globalne obniżki cen surowców