Największy trakcyjny magazyn energii w Europie

PKP Energetyka we współpracy z Uniwersytetem Zielonogórskim uruchomiła zasobnik energii o mocy 5,5 MW i pojemności użytecznej 1,2 MWh. Jest to największy magazyn energii pracujący na potrzeby trakcyjne w Europie. Wartość projektu to prawie 20 mln zł.

Publikacja: 01.07.2021 10:48

Największy trakcyjny magazyn energii w Europie

Foto: energia.rp.pl

Instalacja powstała w Garbcach, w gminie Żmigród (50 km od Wrocławia) i może jednorazowo zasilić przejazd pociągu poruszającego się z prędkością 160 km na godzinę. Umożliwiają to cztery kontenery bateryjne zawierające łącznie 4240 nowoczesnych ogniw litowo-jonowych.

""

Uroczyste otwarcie magazynu energii – od lewej Piotr Obrycki, prof. Grzegorz Benysek

energia.rp.pl

– W trakcie trzech lat intensywnej pracy, pomimo pandemii, stworzyliśmy od podstaw rozwiązanie, które jest unikatowe na skalę europejską. Uwzględnia specyfikę polskiej kolei i krajowego systemu zasilania poprzez określenie optymalnych wartości mocy i pojemności. Było to możliwe m.in. dzięki opracowaniu algorytmu sterowania oraz doboru parametrów magazynu energii. Cieszę się, że to zadanie zostało powierzone naszym polskim, zdolnym naukowcom. Wspólnie z PKP Energetyka wypracowaliśmy rozwiązanie, które nie tylko ma pełnić swoją rolę przez najbliższe 15 lat, ale być podstawą do multiplikowania tego typu urządzeń w kolejnych lokalizacjach – powiedział prof. Grzegorz Benysek, kierownik prac badawczo-rozwojowych w projekcie.

""

energia.rp.pl

Według pomysłodawców magazyn wzmocni bezpieczeństwo i jakość dostaw energii dla kolei, zbilansuje moc pobieraną z Krajowego Systemu Energetycznego oraz pozwoli na efektywniejsze wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w ramach Programu Zielona Kolej.

Instalacja, która powstała w Garbcach to dopiero początek. Docelowo, planowane jest stworzenie około 300 „power banków” dla kolei, z których każdy będzie elementem szerszego ekosystemu zasilania, na który składać będzie się także podstacja trakcyjna oraz docelowo farma fotowoltaiczna lub inne odnawialne źródło energii – tworząc Lokalny Obszar Bilansowania (LOB). Magazyn jest w pełni opomiarowany oraz zautomatyzowany, co pozwala na zdalne sterowanie oraz konfigurację wybranych parametrów pracy adekwatnie do potrzeb.

""

energia.rp.pl

Instalacja powstała w Garbcach, w gminie Żmigród (50 km od Wrocławia) i może jednorazowo zasilić przejazd pociągu poruszającego się z prędkością 160 km na godzinę. Umożliwiają to cztery kontenery bateryjne zawierające łącznie 4240 nowoczesnych ogniw litowo-jonowych.

– W trakcie trzech lat intensywnej pracy, pomimo pandemii, stworzyliśmy od podstaw rozwiązanie, które jest unikatowe na skalę europejską. Uwzględnia specyfikę polskiej kolei i krajowego systemu zasilania poprzez określenie optymalnych wartości mocy i pojemności. Było to możliwe m.in. dzięki opracowaniu algorytmu sterowania oraz doboru parametrów magazynu energii. Cieszę się, że to zadanie zostało powierzone naszym polskim, zdolnym naukowcom. Wspólnie z PKP Energetyka wypracowaliśmy rozwiązanie, które nie tylko ma pełnić swoją rolę przez najbliższe 15 lat, ale być podstawą do multiplikowania tego typu urządzeń w kolejnych lokalizacjach – powiedział prof. Grzegorz Benysek, kierownik prac badawczo-rozwojowych w projekcie.

Nowa Energia
Szczyt klimatyczny w Dubaju. Spektakularny zgrzyt na start, dalej też ciekawie
Nowa Energia
Globalna superpotęga energetyczna rodzi się na naszych oczach
Nowa Energia
Symboliczna zmiana lidera. Chiny prześcignęły Europę w przyszłościowej sferze
Nowa Energia
Globalne koncerny wyniuchały nową niszę na rynku. Wkrótce będzie warta biliony
Materiał partnera
Nowe paliwa muszą być skrupulatnie odmierzane
Materiał Promocyjny
Jakie technologie czy też narzędzia wspierają transformację cyfrową biznesu?