Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo dąży do odzyskania udziałów utraconych na krajowym rynku gazu. Umowy z nowymi klientami i tymi, którzy przeszli w przeszłości do konkurencji, podpisuje głównie zależny PGNiG Obrót Detaliczny, który sprzedaje błękitne paliwo do 6,5 mln odbiorców.
W tym roku firma pozyskała ok. 700 klientów biznesowych. – Nowe umowy opiewają na dostawy ok. 358 mln m sześc. gazu, co jest rezultatem pięć razy lepszym od zanotowanego w tym samym czasie ubiegłego roku – twierdzi Maciej Woźniak, wiceprezes PGNiG.
Jedną z największych umów, właśnie podpisanych, jest kontrakt zawarty pomiędzy PGNiG OD a Ceramiką Paradyż, specjalizującą się w produkcji płytek ceramicznych. Przewiduje ona dostawę 118 mln m sześc. gazu w ciągu dwóch lat. Ceramika Paradyż kilka lat temu była już klientem PGNiG. Ze względu na nie najlepszą obsługę w gazowniczym koncernie i konkurencyjną ofertę korzystała jednak z usług innych dostawców, w tym zwłaszcza Polenergii. Teraz postanowiła wrócić do PGNiG.
Koncern zapewnia, że w dalszym ciągu będzie poszukiwał nowych odbiorców. Jednym z kierunków ekspansji jest Ukraina. Niedawno PGNiG podpisało umowę na sprzedaż gazu na rzecz tamtejszej firmy ERU Trading. Woźniak zapewnia, że to nie będzie jedyny kontrakt na Ukrainie.
PGNiG rozważa też dalszą dywersyfikację dostaw gazu. Nie wyklucza zwłaszcza kolejnych zakupów LNG i sprowadzania do Polski poprzez terminal w Świnoujściu. Byłyby to jednak kontrakty z natychmiastową dostawą realizowane po okazjonalnych cenach.