Obowiązujący do 2022 r. kontrakt jamalski nie zostanie przedłużony – taką jednoznaczną deklarację złożył Piotr Naimski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej. W rozmowie z „Rzeczpospolitą” zauważył, że dostarczany przez Gazprom surowiec jest jednym z najdroższych w Europie. Na mocy umowy zawartej jeszcze w 1996 r. i aneksowanej ostatnio w 2012 r. możemy importować z Rosji do 10,2 mld m sześc. gazu rocznie (ok. 60 proc. naszego zużycia).
Naimski chce, aby w najbliższych latach Polska uruchomiła kolejne połączenia z innych kierunków niż wschodni, zapewniające dostawy gazu. Chodzi zwłaszcza o rozbudowę gazoportu w Świnoujściu i budowę gazociągu przez Danię do złóż w Norwegii.
– Po 2022 r. infrastruktura gazowa łącząca nas z rosyjskimi złożami nie przestanie istnieć i jeśli dostawy ze Wschodu będą dla nas korzystne, będziemy je rozważali – twierdzi Naimski.
Jego zdaniem dla Polski kluczowe jest jednak zapewnienie bezpieczeństwa dostaw. Tymczasem historycznie różnie z tym bywało. Tak więc ostatnio, od września 2014 r. do marca 2015 r., Rosjanie ograniczali dostawy gazu wbrew ustaleniom kontraktu jamalskiego. Co jakiś czas, zwłaszcza zimą, gdy zapotrzebowanie jest największe, dochodziło do wstrzymywania dostaw ze Wschodu. Na przykład w styczniu 2009 r. wprowadzono ograniczenia w dostawach gazu dla Orlenu i Zakładów Azotowych Puławy w związku z wstrzymaniem przez Rosję przesyłu surowca na Ukrainę oraz tranzytu przez terytorium ukraińskie do państw europejskich.
– Dziś trudno jednoznacznie powiedzieć, czy deklaracja o nieprzedłużeniu kontraktu jamalskiego jest elementem gry negocjacyjnej w sprawie przyszłych dostaw czy też uzyskania upustów cenowych w obecnych dostawach – ocenia Kamil Kliszcz, analityk DM mBanku.