Lotos i PGNiG dostarczyły LNG do próby morskiej nowego statku

Lotos i PGNiG dostarczyły 120 tys. litrów gazu LNG jako paliwa żeglugowego do budowanego w Stoczni Remontowa Shipbuilding statku typu PSV Platform Siem Harmony.

Publikacja: 12.09.2016 14:47

Lotos i PGNiG dostarczyły LNG do próby morskiej nowego statku

Foto: Bloomberg

Dzięki temu możliwe będzie przeprowadzenie prób morskich jednostki – poinformowały w poniedziałek spółki.

„Cysterny odebrały gaz z Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego i przetransportowały do stoczni w Gdańsku. To pierwsze tego typu przedsięwzięcie logistyczne w Polsce i jednocześnie efekt współpracy Lotosu i PGNiG” – poinformował Lotos.

Jak powiedział, cytowany w komunikacie, Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny, powstaje coraz więcej jednostek morskich wykorzystujących LNG jako paliwo, które spełnia wszelkie obostrzenia dotyczące emisji siarki i substancji szkodliwych.

Statki typu tzw. dual fuel, uważane za bardzo pionierskie technologicznie, zasilane są zarówno konwencjonalnym paliwem żeglugowym, jak i znacznie czystszym gazowym. Dzięki temu są o wiele bardziej przyjazne środowisku niż te z tradycyjnym napędem. Armatorzy, chcąc spełnić unijne wymogi środowiskowe w stosunku do paliw zawierających do 0,10 proc. siarki, wprowadzają do swojej floty mniej emisyjne statki napędzane paliwem LNG. Zaostrzone rygory emisyjności, zawarte w unijnej dyrektywie siarkowej, nakazują dziesięciokrotne zmniejszenie emisji siarki od 2015 roku.

Zdaniem wiceprezesa Lotosu Przemysława Marchlewicza technologia związana z dystrybucją, a także stosowaniem LNG, jest technologią przyszłości. „Cieszę się, że Grupa Lotos wspólnie z PGNiG i stoczniami śmiało podejmuje to wyzwanie z korzyścią dla kraju. Będziemy wspierać zarówno rozwój tej dziedziny, jak i związanej z nią infrastruktury. To właściwy i pożądany kierunek także, a może i przede wszystkim, ze względu na ochronę środowiska” – wskazał.

LNG jest obecnie najczystszym paliwem używanym w żegludze. Na szczególną uwagę zasługują właściwości LNG, które w kontakcie z powietrzem odparowuje i szybko znika w atmosferze, nie pozostawiając osadów na wodzie. Z tego powodu, nawet w przypadku rozszczelnienia zbiornika, nie będzie stanowić zagrożenia dla środowiska. To bezpieczne i zarazem ekologiczne paliwo. Statki wykorzystujące je do napędu są najbezpieczniejszymi jednostkami pływającymi.

Dzięki temu możliwe będzie przeprowadzenie prób morskich jednostki – poinformowały w poniedziałek spółki.

„Cysterny odebrały gaz z Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego i przetransportowały do stoczni w Gdańsku. To pierwsze tego typu przedsięwzięcie logistyczne w Polsce i jednocześnie efekt współpracy Lotosu i PGNiG” – poinformował Lotos.

Pozostało 82% artykułu
Gaz
Niemcy transportują rosyjski gaz. Czy to pogwałcenie sankcji?
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej
Gaz
Rosyjski LNG musi zniknąć z UE. Polskie propozycje do 12. pakietu sankcji
Materiał partnera
Jak odpowiedzieć na wyzwania związane z bezpieczeństwem energetycznym
Gaz
Gaz w Europie tanieje po wieściach z Australii
Materiał Promocyjny
Politechnika Śląska uruchamia sieć kampusową 5G
Gaz
Rosjanie kłócą się z Turkami o gazowy hub. Kluczowy projekt bliski klęski
Gaz
Hiszpania pokochała rosyjski LNG. Madryt nie chce się z nim rozstać