Carlsberg Polska zajął się intensywnie oszczędzaniem energii elektrycznej ponad 10 lat temu. Uzyskanie odpowiedniego poziomu efektywności energetycznej jest w branży piwnej ważnym elementem konkurencyjności kosztowej.
- Proces wprowadzenia oszczędności przebiegał w następujący sposób: W ramach modernizacji i rozbudowy browarów nastąpiła znacząca wymiana napędów elektrycznych, pomp, układów chłodzenia, sprężonego powietrza i wentylacji – mówi Adam Pawełas, menedżer ds. środowiska w Carlsberg Polska. Paradoksalnie, w ostatniej dekadzie zużycie energii w firmie zmalało choć browary dodały nowe urządzenia elektryczne głównie poprzez automatyzację produkcji.
Po inwestycjach kolejnym ważnym krokiem do oszczędzania energii było wprowadzenie profesjonalnych narzędzi zarządzania energią w celu optymalizacji pracy i nadzoru nad urządzeniami. Browary należące do Carlsberg Polska, wdrożyły systemy zarządzania środowiskowego, programy i audyty efektywnego wykorzystania energii, ciągłego monitoringu mediów technicznych.
Trzecim ważnym elementem oszczędzania energii jest aktywny udział browarów na rynku zakupu energii elektrycznej poprzez optymalizację taryf poboru energii oraz grupowy zakup energii od jednego dostawcy. - Przed rokiem 2000 typowe zużycie energii elektrycznej w browarze wynosiło powyżej 10 kWh/100l wyprodukowanego piwa, w okresie 2000 – 2010 obniżyło się do poziomu 7-9 kWh, a obecnie najlepsze browary osiągają wynik 6-6,5 kWh/100l piwa – wylicza Adam Pawełas.
Poza dążeniem do optymalizacji zużycia mediów Carlsberg Polska prowadzi edukację pracowników, mającą na celu podniesienie ich świadomości ekologicznej. Program „ Zielone Biuro" oprócz promowania dobrych ekologicznych zachowań przynosi także wymierne efekty w postaci oszczędności zużycia wody, energii czy papieru. - Na podstawie prowadzonego monitoringu w biurze, wykazaliśmy ograniczenie zużycia energii elektrycznej od 2008 roku o 30 proc. – mówi Jagoda Jastrzębska, kierownik ds. rozwoju odpowiedzialnego biznesu Carlsberg Polska.