Tauron Sprzedaż GZE, Tauron Dystrybucja oraz Polskie Sieci Elektroenergetyczne (PSE) podpisały 13 czerwca trójstronne porozumienie, dzięki któremu rozpoczęły realizację wspólnego projektu pilotażowego badania wpływu innowacyjnych taryf na zachowania klientów w zakresie zużycia energii elektrycznej.
Projekt rozpocznie się we wrześniu i potrwa rok. Jego celem jest sprawdzenie, w jakim stopniu klienci są w stanie sterować zużywaną przez siebie energią w oparciu o różnego rodzaju bodźce stosowane przez sprzedawcę lub operatora sieci. W pierwszej kolejności projekt ten pokaże, czy możliwe jest podniesienie efektywności korzystania z energii elektrycznej i lepsze nią gospodarowanie. Ponadto, z punktu widzenia PSE, może stanowić element poprawiania bilansu w szczytach obciążenia w krajowym systemie elektroenergetycznym. Chodzi o takie kształtowanie zużycia energii, aby największe obciążenia sieci z okresów szczytowych przenosić na strefy pozaszczytowe. Istotnym celem programu jest też potwierdzenie, że działania te będą również opłacalne dla klientów.
Do projektu zostały wybrane rozwiązania z rodziny DSR (ang. Demand Side Response). Pierwsze z nich, określane często mianem taryf wielostrefowych, opiera się na zróżnicowanym koszcie energii elektrycznej w poszczególnych strefach czasowych, co skłania klienta do bardziej świadomych i racjonalnych zachowań. Kolejne z nich z kolei stanowią tzw. programy z redukcją mocy – w takim przypadku to operator sieciowy określa okresy (zwykle kilka w roku), w których działają specjalne reguły mające na celu ograniczenie zużycia energii elektrycznej, oferując w zamian klientowi odpowiednie korzyści finansowe.
Wdrożenie mechanizmów DSR nie jest możliwe bez infrastruktury smart pozwalającej na bieżący monitoring zużycia energii przez klientów oraz dającej szansę na interaktywną komunikację ze sprzedawcą i dystrybutorem. Jako grupę docelową pilotażu wybrano mieszkańców gmin w województwie śląskim, którzy korzystają już z inteligentnych liczników udostępnionych przez Tauron Dystrybucja. Do udziału w projekcie Tauron zaprosi około 600 klientów, którzy otrzymają informacje i materiały na temat projektu niezbędne, by rozsądnie zarządzać własnym zużyciem energii.
- Nowoczesne funkcjonalności liczników smart zainstalowanych przez Tauron Dystrybucja są warunkiem niezbędnym realizacji tego typu inicjatyw. To między innymi z myślą o takich rozwiązaniach dystrybucja inwestuje w inteligentną infrastrukturę pomiarową – mówi Marek Kleszczewski, wiceprezes zarządu Tauron Dystrybucja.