Chodzi o łączoną sprzedaż energii i innego paliwa, głównie gazu. Taką ofertę mają już u siebie np. RWE, PKP Energetyka, Energa i Enea. PGE na razie obserwuje ten trend. I zgodnie z ogłoszoną w maju br. strategią analizuje rynek w poszukiwaniu nowych produktów. - Wśród badanych kierunków znajduje się oczywiście także obszar dual fuel – usłyszeliśmy w największej spółce energetycznej, ale na razie szczegółów dotyczących takiej oferty brak.
Ale walka o klienta toczy się po obu stronach. PGNiG, który od około dwóch lat oferuje swoim biznesowym klientom także energię, uruchomi podobną sprzedaż w 2015 r. dla detalistów. Już teraz z oferty multienergetycznej testowo mogą korzystać wybrani klienci indywidualni. Co więcej kupowane w pakiecie media mają być rozliczane na jednej fakturze. - Działania te mają na celu wytworzenie mechanizmów zwiększających lojalność klientów „gazowych" oraz maksymalizację wolumenów sprzedaży energii – tłumaczy Dorota Gajewska, rzeczniczka PGNiG.
Pakiety dla firm
Ci najbardziej zaawansowani już mają pierwsze sukcesy na koncie i konkretne ambicje na przyszłość. Z szacunków RWE Polska, które od początku tego roku oferuje gaz w pakiecie lub indywidualnie, wynika, że w 2014 r. sprzedaż błękitnego do klientów końcowych wyniesie 1 TWh tj. około 90 mln m3. - W kolejnych latach planujemy tą sprzedaż powiększać i osiągnąć kilkunastoprocentowy poziom sprzedaży – mówi nam Małgorzata Eull, menedżer ds. rozwoju sprzedaży gazu w RWE, która w przyszłości celuje głównie w sektor małych i średnich przedsiębiorstw.
Na rynku rozpychają się tez niezależni sprzedawcy jak Duon. Jego prezes Mariusz Caliński mówił w ostatnim wywiadzie dla „Parkietu" o planach zwiększania udziału w rynku z dzisiejszego poziomie 1 proc. do kilkunastu procent w czasie krótszym niż pięć lat.
Pierwszymi kilkunastoma klientami mogą się też pochwalić Enea, która od października sprzedaje gaz m.in. producentowi artykułów higienicznych Velvet Care, firmie z branży odlewniczej Victaulic Polsk czy też wytwórcom wyrobów spożywczych jak czekoladowa Terravita czy kawowy Mokate. Z kolei energetyczne ramię PKP zdobyło umowę z czołowym polskim producentem nawozów rolniczych, firmą Luvena. PKP Energetyka, podobnie jak Energa, oferuje łączoną sprzedaż mediów dla klientów.