#RZECZoBIZNESIE: Bartek Kras: Święty Graal pojazdów elektrycznych dostępny za 8 lat

Za 8 lat na stacji naładujemy samochód w 10 min i będziemy mieli zasięg 600-700 km. To będzie Święty Graal pojazdów elektrycznych – mówi Bartek Kras, Impact Clean Power Technology, gość programu Michała Niewiadomskiego.

Aktualizacja: 11.04.2018 14:31 Publikacja: 11.04.2018 12:17

#RZECZoBIZNESIE: Bartek Kras: Święty Graal pojazdów elektrycznych dostępny za 8 lat

Foto: tv.rp.pl

W przemyśle motoryzacyjnym powszechnie używa się ogniwa litowo-jonowego. Ono ewoluuje bez gwałtownej rewolucji. - Nie spodziewamy się w ciągu paru lat drastycznego powiększenia pojemności - mówił Kras.

Obecny trend to instalacja większej ilości baterii w pojazdach. - W nowych konstrukcjach bateria stanowi całą podłogę pojazdu. Umożliwia to wydłużenie zasięgu do rozsądnych wartości, 350-400 km na jednym ładowaniu. Jednak taki pojazd trzeba ładować przez całą noc – tłumaczył gość.

Zaznaczył, że drugą generację, baterie litowo-tytanowe można ładować bardzo szybko.- Są już komercyjnie dostępne i pojawiły się w autobusach elektrycznych. Solaris i Ursus są pionierami tego rozwiązania. W kilka minut można naładować autobus, ale wymaga to skomplikowanej infrastruktury. Przeniesienie tej technologii do samochodu jest trudne - ocenił Kras.

Przyznał, że dzisiejsze zasoby lity nie są problemem.

- Przewidujemy, że w Europie będziemy potrzebować ok. 100 GWh baterii dla przemysłu motoryzacyjnego, energetyki i telekomunikacji w 2028 r. Dla takich ilości lit będzie ciągle dostępny – stwierdził gość.

Podkreślił, że w laboratoriach trwają prace nad następnymi generacjami baterii. - Na horyzoncie 10 lat, pojawiają się technologie, które zastąpią lit, np. sodowo-jonowe. Takie prace są prowadzone również w Polsce – przypomniał.

- Krytycznym surowcem jest kobalt, ale już są testowane baterie bez kobaltu. Pojawią się za 5-6 lat – dodał.

Drugim trendem jest zwiększanie gęstości baterii. - Dzisiaj komercyjne ogniwa mają 250 Wh/kg. Za 3-4 lata będą miały nawet 350 Wh/kg. To pozwoli zwiększyć zasięg samochodów o kolejne 200-300 km - tłumaczył Kras.

Obliczył, że za 5 lat samochód elektryczny będzie miał zasięg 500-600 km po długotrwałym nocnym ładowaniu.

- Równocześnie rozwijamy technologię szybkiego ładowania, ale tutaj gęstość energii jest połowę mniejsza – dodał.

Kras prognozował, że za 8 lat bateria będzie miała bardzo dużą gęstość energii i będzie szybko ładowalna. - Za 8 lat na stacji naładujemy samochód w 10 min i będziemy mieli zasięg 600-700 km. To będzie Święty Graal pojazdów elektrycznych – stwierdził.

Gość zaznaczył, że w Polsce prowadzimy prace nad takimi bateriami i powinniśmy być z tego dumni.

- W Polsce nie zrobimy lepszego silnika diesla niż Niemcy, ale mamy szansę zrobić ogniwo, którego nie będziemy się wstydzić. Będziemy je nawet pokazywać Japończykom jako lepsze - stwierdził Kras.

W przemyśle motoryzacyjnym powszechnie używa się ogniwa litowo-jonowego. Ono ewoluuje bez gwałtownej rewolucji. - Nie spodziewamy się w ciągu paru lat drastycznego powiększenia pojemności - mówił Kras.

Obecny trend to instalacja większej ilości baterii w pojazdach. - W nowych konstrukcjach bateria stanowi całą podłogę pojazdu. Umożliwia to wydłużenie zasięgu do rozsądnych wartości, 350-400 km na jednym ładowaniu. Jednak taki pojazd trzeba ładować przez całą noc – tłumaczył gość.

Pozostało 80% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Energetyka
Inwestorzy i przemysł czekają na przepisy prawne regulujące rynek wodoru
Energetyka
Niemiecka gospodarka na zakręcie. Firmy straszą zwolnieniami
Energetyka
Energetyka trafia w ręce PSL, zaś były prezes URE może doradzać premierowi
Energetyka
Przyszły rząd odkrywa karty w energetyce
Energetyka
Dziennikarz „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” najlepszym dziennikarzem w branży energetycznej