Wielkie ciśnienie wielkiej rury

Potężne instalacje do przesyłania gazu stały się już elementem krajobrazu. O połączeniu prostej idei z nowoczesną technologią przypominamy sobie w czasie kryzysu

Publikacja: 08.01.2009 00:55

Kontynent pokryty siecią gazowych połączeń

Kontynent pokryty siecią gazowych połączeń

Foto: Rzeczpospolita

Chociaż można budować je praktycznie wszędzie, w każdym terenie na lądzie, a nawet na dnie morskim, jest to bardzo trudny technicznie proces i wymagający sporych nakładów finansowych.

Ale z punktu widzenia ekonomii rurociąg to najbardziej opłacalny środek przesyłania gazu ziemnego. Pod tym względem gazociągi biją na głowę transport kolejowy czy nawet morski.

Decydującym czynnikiem jest możliwość transportowania wielkich ilości gazu z dużą przepustowością. Stosunkowo prosta konstrukcja pozwala budować gazociągi praktycznie nieograniczonej długości.

[wyimek]Największym zmartwieniem zarządzających gazociągiem jest utrzymanie szczelności[/wyimek]

Ostatnie lata to szalony rozwój technologii budowy sieci przesyłowych gazu. W coraz szerszym zakresie stosowane są technologie automatycznego układania gazociągów na lądzie oraz pod powierzchnią morza.

Rurociągi transportujące gaz, często o długości kilku tysięcy kilometrów, znajdują się praktycznie na wszystkich zamieszkanych kontynentach. Zbudowane są najczęściej z rur stalowych ze specjalnej stali o wysokiej wytrzymałości. Rury mogą mieć średnicę nawet 1,4 metra. Trwają próby zastosowania do budowy rur z polietylenu wzmacnianego włóknami i z materiałów kompozytowych.

Schemat budowy gazociągu jest bardzo prosty: gaz ziemny wydobywany z pokładów, gdzie znajduje się pod wysokim ciśnieniem, zostaje skierowany do stacji początkowej, skąd przesyłany jest do odbiorcy końcowego. System pośrednich stacji utrzymuje stałe ciśnienie.

Ważnym czynnikiem jest utrzymanie szczelności gazociągu, aby łatwiej wykrywać przecieki. Do bezwonnego gazu ziemnego dodawane są tiole, związki organiczne o bardzo silnym zapachu.

Zarządzający rurociągami stosują różne metody: począwszy od małych robotów, które sprawdzają stan rury od wewnątrz, do urządzeń elektronicznych wykrywających metan (główny składnik gazu ziemnego) umieszczonych wzdłuż gazociągu. Szczytem techniki w tej dziedzinie jest system inspekcji stanu rurociągu z pokładu śmigłowca.

[i]Wszystko o transporcie gazu rurociągami

[link=http://]www.prci.org[/link][/i]

Chociaż można budować je praktycznie wszędzie, w każdym terenie na lądzie, a nawet na dnie morskim, jest to bardzo trudny technicznie proces i wymagający sporych nakładów finansowych.

Ale z punktu widzenia ekonomii rurociąg to najbardziej opłacalny środek przesyłania gazu ziemnego. Pod tym względem gazociągi biją na głowę transport kolejowy czy nawet morski.

Pozostało 81% artykułu
Energetyka
Energetyka trafia w ręce PSL, zaś były prezes URE może doradzać premierowi
Energetyka
Przyszły rząd odkrywa karty w energetyce
Energetyka
Dziennikarz „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” najlepszym dziennikarzem w branży energetycznej
Energetyka
Niemieckie domy czeka rewolucja. Rząd w Berlinie decyduje się na radykalny zakaz
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Energetyka
Famur o próbie wrogiego przejęcia: Rosyjska firma skazana na straty, kazachska nie