Ile można zaoszczędzić na zmianie dostawcy energii?

Skala oszczędności zależy m.in. od wielkości firmy oraz branży w jakiej działa

Publikacja: 01.01.2012 20:31

Ile można zaoszczędzić na zmianie dostawcy energii?

Foto: Fotorzepa, Miachał Walczak miachał WALCZAK

 

Przykład I

Salon samochodowy w Warszawie zatrudniający ok. 50 osób, roczny przychód rzędu 5 mln zł netto. Oszczędności uzyskane dzięki wyborowy sprzedawcy: 18,6 proc.

Salon samochodowy to niewielki instytucjonalny odbiorcy energii elektrycznej. W firmie działającej na terenie Warszawy nie ma osoby specjalizującej się w optymalizacji kosztów zakupu energii. Mimo tego, że roczne zużycie energii to zaledwie ok. 180 MWh to oszczędności uzyskane dzięki wyborowi sprzedawcy energii są duże - 18 proc. w 2011 r.. dotychczasowych kosztów zakupu energii elektrycznej. Oferty sprzedaży energii dla salonu samochodowego złożyło pięciu sprzedawców. Co ciekawe, nie zrobił tego dotychczasowy (tj. lokalny) sprzedawca energii – najprawdopodobniej zapomniał. .

Ponieważ oba punkty poboru energii elektrycznej wykorzystywane przez salon samochodowy przyłączone są do sieci niskiego napięcia to operator systemu dystrybucyjnego, który jest właścicielem układów pomiarowych, musiał zapewnić ich zgodność z wymaganiami opisanymi w jego własnej instrukcji ruchu i eksploatacji sieci dystrybucyjnej. Po zmianie sprzedawcy właściciel salonu otrzymuje co miesiąc trzy faktury dotyczące energii elektrycznej: dwie za usługi dystrybucji od operatora systemu dystrybucyjnego i jedną (dla obu punktów poboru energii) za sprzedaż energii elektrycznej od wybranego, tj. nowego sprzedawcy. Przed zmianą sprzedawcy były to dwie faktury za sprzedaż energii elektrycznej i świadczenie usług dystrybucji (oddzielnie dla każdego punktu poboru).

Przykład II

Zakład przemysłowy, zatrudnienie: ponad 10 tys. osób, roczny przychód: ponad 1 mld zł netto. Oszczędności uzyskane dzięki wyborowy sprzedawcy: 6,2 proc.

Przetarg nieograniczony zorganizowany przez zakład przemysłowy dotyczył ok. 10 proc. jego całkowitego zapotrzebowania na energię elektryczną. Projekt miał wykazać, czy wybór sprzedawcy na drodze konkurencyjnej daje lepsze efekty niż negocjacje z lokalnymi (dotychczasowymi) sprzedawcami. Mimo iż firma dysponuje zespołem specjalizującym się w optymalizacji zakupów to do realizacji projektu zatrudniono Energonfo.pl, której zadaniem było przygotowanie przetargu w sposób pozwalający uzyskać jak największe oszczędności. Od 2009 r. zakład negocjował ceny energii elektrycznej, ale jedynie z dotychczasowymi tj. lokalnymi sprzedawcami.

Zakład przemysłowy jest przykładem rozproszonego odbiorcy energii elektrycznej (w projekcie uwzględniono 27 punktów poboru). Należące do firmy układy pomiarowe w punktach przyłączonych do sieci średniego napięcia (grupy taryfowe B21 i B23) nie wymagały dostosowania do wymagań operatora systemu dystrybucyjnego, gdyż w momencie przyłączania obiektów do sieci (obiekty powstały w ciągu kilku ostatnich lat) zadbano o ich odpowiednie parametry. W przypadku punktów przyłączonych do sieci niskiego napięcia (grupy taryfowe C11 i C21) to operator systemu dystrybucyjnego, który jest właścicielem układów pomiarowych, musiał zapewnić ich zgodność z wymaganiami opisanymi w jego własnej instrukcji ruchu i eksploatacji sieci dystrybucyjnej.

Po zmianie sprzedawcy zakład przemysłowy otrzymuje co miesiąc 28 faktur dotyczących energii elektrycznej: 27 za usługi dystrybucji od operatorów systemów dystrybucyjnych (dla każdego punktu poboru oddzielnie) i jedną (dla 27 punktów poboru energii) za sprzedaż energii elektrycznej od wybranego sprzedawcy.

Przykłady dzięki firmie doradczej energoinfo.pl.

Przykład I

Salon samochodowy w Warszawie zatrudniający ok. 50 osób, roczny przychód rzędu 5 mln zł netto. Oszczędności uzyskane dzięki wyborowy sprzedawcy: 18,6 proc.

Pozostało 94% artykułu
Energetyka
Energetyka trafia w ręce PSL, zaś były prezes URE może doradzać premierowi
Energetyka
Przyszły rząd odkrywa karty w energetyce
Energetyka
Dziennikarz „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” najlepszym dziennikarzem w branży energetycznej
Energetyka
Niemieckie domy czeka rewolucja. Rząd w Berlinie decyduje się na radykalny zakaz
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Energetyka
Famur o próbie wrogiego przejęcia: Rosyjska firma skazana na straty, kazachska nie
Energetyka
Rosyjski szantaż w Famurze. Chcą odkupić udziały warte 70 mln zł za 1 tys. euro