Przykład I
Salon samochodowy w Warszawie zatrudniający ok. 50 osób, roczny przychód rzędu 5 mln zł netto. Oszczędności uzyskane dzięki wyborowy sprzedawcy: 18,6 proc.
Salon samochodowy to niewielki instytucjonalny odbiorcy energii elektrycznej. W firmie działającej na terenie Warszawy nie ma osoby specjalizującej się w optymalizacji kosztów zakupu energii. Mimo tego, że roczne zużycie energii to zaledwie ok. 180 MWh to oszczędności uzyskane dzięki wyborowi sprzedawcy energii są duże - 18 proc. w 2011 r.. dotychczasowych kosztów zakupu energii elektrycznej. Oferty sprzedaży energii dla salonu samochodowego złożyło pięciu sprzedawców. Co ciekawe, nie zrobił tego dotychczasowy (tj. lokalny) sprzedawca energii – najprawdopodobniej zapomniał. .
Ponieważ oba punkty poboru energii elektrycznej wykorzystywane przez salon samochodowy przyłączone są do sieci niskiego napięcia to operator systemu dystrybucyjnego, który jest właścicielem układów pomiarowych, musiał zapewnić ich zgodność z wymaganiami opisanymi w jego własnej instrukcji ruchu i eksploatacji sieci dystrybucyjnej. Po zmianie sprzedawcy właściciel salonu otrzymuje co miesiąc trzy faktury dotyczące energii elektrycznej: dwie za usługi dystrybucji od operatora systemu dystrybucyjnego i jedną (dla obu punktów poboru energii) za sprzedaż energii elektrycznej od wybranego, tj. nowego sprzedawcy. Przed zmianą sprzedawcy były to dwie faktury za sprzedaż energii elektrycznej i świadczenie usług dystrybucji (oddzielnie dla każdego punktu poboru).