, co jest wynikiem o ponad 60 złotych wyższym, niż przed tygodniem. Za metr oleju napędowego trzeba natomiast dziś zapłacić 4497 zł netto, co także jest wynikiem wyższym o około 40 zł.
Zdaniem analityków, tym samym można niestety dość łatwo wnioskować o możliwym powrocie podwyżek na stacje – o ile nie będzie tu pomagać nasza waluta, w ostatnich dniach na przemian umacniająca się i osłabiająca. W dużej mierze od wahań walutowych zależeć będzie to, co zobaczymy na stacyjnych pylonach, jednak nie można zapominać o tym, jak wyglądają obecnie notowania ropy na świecie.
Za wzrost cen ropy na giełdzie w Londynie odpowiedzialnych jest kilka czynników. Z jednej strony mamy do czynienia z sezonowym wzrostem popytu na surowiec. Fala mrozów, która w ostatnich tygodniach przetoczyła się przez Stary Kontynent, zwiększyła zapotrzebowanie na produkty naftowe i wywarła presję na wzrost cen ropy. Ta sytuacja zbiegła się w czasie z problemami z podażą surowca.
Rynki naftowe zaczynają już chyba odczuwać realne konsekwencje unijnego embarga na import ropy z Iranu oraz sankcji ekonomicznych, nakładanych na Teheran przez Stany Zjednoczone. Europejscy odbiorcy irańskiego surowca powoli redukują dostawy z tego kierunku i są zmuszeni szukać alternatywnych dostawców. Amerykańskie sankcje uderzają w wymianę handlową z Iranem i powodują, że coraz mniej tankowców odbiera ropę z tego kraju, bo firmy transportowe ograniczają swoje kontakty biznesowe z Teheranem.
Do tego dochodzi efekt psychologiczny, który powoduje, że w ceny ropy wliczona jest premia za ryzyko związane z konfliktem wokół irańskiego programu atomowego. W tym tygodniu można było zaobserwować, jak napięta jest sytuacja na rynku naftowym – po tym jak irańskie media podały informację o wstrzymaniu dostaw surowca do sześciu krajów Unii Europejskiej, ceny ropy poszybowały do góry. Nawet szybkie dementi ze strony władz w Teheranie nie uspokoiło rynku na tyle, aby notowania surowca oddały wcześniejsze zyski.