Mało gwarancji na obrót paliwami

Na razie tylko osiem firm starających się o koncesje ?na handel z zagranicą złożyło 10 mln zł wymaganego zabezpieczenia majątkowego.

Publikacja: 06.10.2014 11:46

Mało gwarancji na obrót paliwami

Mało gwarancji na obrót paliwami

Foto: Bloomberg

Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego domaga się uszczegółowienia danych zamieszczanych na liście firm uprawnionych do obrotu paliwami ciekłymi z zagranicą.

Dzięki jej propozycjom walka z nielegalnym handlem, zwłaszcza olejem napędowym, którego nawet 1/4 pochodzi z niewiadomych źródeł, ma być bardziej efektywna. Wszystko za sprawą dostępu kupujących do informacji o firmach prowadzących handel i możliwości weryfikacji, czy posiadają niezbędne pozwolenia.

Leszek Wieciech, prezes POPiHN, wnioskuje m.in. o to, aby przed wydaniem ostatecznej koncesji na obrót paliwami, w pierwszej kolejności zbadać podmioty małe i krótko działające na rynku. W jego ocenie istnieje ryzyko, że część z nich działa w szarej strefie.

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, który wydaje koncesje i publikuje listę uprawnionych do prowadzenia handlu, nie widzi potrzeby prowadzenia takiej selekcji. Obawia się, że mógłby zostać posądzony o dyskryminowanie części firm, zwłaszcza że błędy i braki we wnioskach o koncesje dotyczą zarówno małych, jak i dużych podmiotów, działających krótko, jak i wiele lat.

– Praktycznie wszystkie wnioski wymagają uzupełnienia. Będziemy kolejno wzywać wszystkich wnioskodawców do uzupełnienia wniosków i dokumentacji – mówi Maciej Bando, prezes URE. Dodaje, że jest zainteresowany szybkim zakończeniem wszystkich postępowań.

Obecnie na publikowanej od kilku dni przez URE liście firm, które złożyły wnioski o udzielenie wprowadzonej niedawno w Polsce koncesji na obrót paliwami ciekłymi z zagranicą, jest ponad 160 firm. Ok. 60 wniosków dotyczy tylko handlu gazem LPG. Pozostałe 100 obejmuje obrót paliwami ciekłymi. W tym przypadku firmy muszą złożyć również zabezpieczenie majątkowe w wysokości 10 mln zł. Na razie zrobiło to osiem firm. Co grosza, żadne z tych zabezpieczeń prawdopodobnie nie spełnia dziś wymagań, jakie są im stawiane.

Szara strefa uderza m.in. w Orlen i Grupę Lotos. Oba koncerny zmusiła do ograniczenia przerobu ropy w polskich rafineriach. Ma też negatywny wpływ na sprzedaż na stacjach paliw. Wreszcie powoduje miliardowe straty w budżecie państwa.

Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego domaga się uszczegółowienia danych zamieszczanych na liście firm uprawnionych do obrotu paliwami ciekłymi z zagranicą.

Dzięki jej propozycjom walka z nielegalnym handlem, zwłaszcza olejem napędowym, którego nawet 1/4 pochodzi z niewiadomych źródeł, ma być bardziej efektywna. Wszystko za sprawą dostępu kupujących do informacji o firmach prowadzących handel i możliwości weryfikacji, czy posiadają niezbędne pozwolenia.

Energetyka
Energetyka trafia w ręce PSL, zaś były prezes URE może doradzać premierowi
Energetyka
Przyszły rząd odkrywa karty w energetyce
Energetyka
Dziennikarz „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” najlepszym dziennikarzem w branży energetycznej
Energetyka
Niemieckie domy czeka rewolucja. Rząd w Berlinie decyduje się na radykalny zakaz
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Energetyka
Famur o próbie wrogiego przejęcia: Rosyjska firma skazana na straty, kazachska nie