O polskim konsumencie energii

Polski konsument prądu i ciepła nie jest dziś skłonny do wykorzystania innowacyjnych rozwiązań w zakresie usług użyteczności publicznej. Wynika to zarówno z uwarunkowań systemowych i regulacyjnych, jak i poziomu jego świadomości.

Publikacja: 25.05.2015 13:28

O polskim konsumencie energii

Foto: Bloomberg

Nowe technologie wkraczają do energetyki

Polski konsument prądu i ciepła nie jest dziś skłonny do wykorzystania innowacyjnych rozwiązań w zakresie usług użyteczności publicznej. Wynika to zarówno z uwarunkowań systemowych i regulacyjnych, jak i poziomu jego świadomości.

To jeden z głównych wniosków debaty „Konsument – Prosument – Smartsument w Mieście Przyszłości".

Ale to będzie się zmieniać wraz z wprowadzaniem coraz większej liczby innowacyjnych rozwiązań w sektorze związanym z energetyka zawodową i rynkiem ciepła. Dzięki nim odbiorcy nie tylko będą mogli oszczędzić na rachunkach, ale też przyczynić się do rozwijania niskoemisyjnej gospodarki.

Jak wskazywano, bazę do rozwoju innowacyjnych rozwiązań w zakresie usług użyteczności publicznej stanowić mogą rozwiązania sieciowe, takie jak sieci ciepłownicze. Odwoływano się przy tym do przykładów krajów nordyckich, gdzie z powodzeniem funkcjonują tzw. otwarte sieci ciepłownicze umożliwiające odbiorcom sprzedaż nadwyżek ciepła do sieci. Jedną z nich jest obsługiwana przez Fortum, który był jednym z organizatorów debaty, największa sieć tego typu zlokalizowana w Sztokholmie. Takie rozwiązanie zapewnia nie tylko ograniczenie kosztów produkcji ciepła, ale również umożliwia zmniejszenie śladu węglowego całego systemu energetycznego.

– Stosunkowo wysoka liczba mieszkań podłączonych do sieci ciepłowniczej i duży udział dni grzewczych w roku czynią z Polski największego po Niemczech konsumenta ciepła sieciowego w Europie. Rozbudowana sieć może łatwo posłużyć do wprowadzania innowacji. Inwestując w inteligentne opomiarowanie oraz usprawniając zarządzanie i kontrolę przepływów w istniejącej infrastrukturze, możemy nie tylko poszerzyć ofertę oraz zwiększyć niezawodność świadczonych usług, ale również przyczynić się do ograniczenia szkodliwych emisji – mówi Piotr Górnik, dyrektor ds. produkcji i dystrybucji Fortum.

Innym istotnym czynnikiem wpływającym na rozwój rynku użyteczności publicznej jest poziom świadomości jego użytkowników. Według ekspertów z Instytutu Sobieskiego, którzy stworzyli raport „Smartsument – nowoczesny konsument w inteligentnych miastach przyszłości" świadomość przeciętnego Polaka w zakresie wykorzystania energii w gospodarstwie domowym jest dziś bardzo niska, co nie wpływa korzystnie na tempo zmian systemowych oraz ewolucji polskiego konsumenta w kierunku konsumenta przyszłości. Zjawisko to wynika głównie z poziomu rozwoju lokalnego rynku, ale również atrakcyjności ofert przedsiębiorstw. Tymczasem podmioty, które już dziś wdrażają nowatorskie rozwiązania w zakresie korzystania z energii elektrycznej, ciepła czy gospodarki odpadami, mogą wkrótce zyskać znaczną przewagę konkurencyjną.

Nowe technologie wkraczają do energetyki

Polski konsument prądu i ciepła nie jest dziś skłonny do wykorzystania innowacyjnych rozwiązań w zakresie usług użyteczności publicznej. Wynika to zarówno z uwarunkowań systemowych i regulacyjnych, jak i poziomu jego świadomości.

Pozostało 90% artykułu
Energetyka
Energetyka trafia w ręce PSL, zaś były prezes URE może doradzać premierowi
Energetyka
Przyszły rząd odkrywa karty w energetyce
Energetyka
Dziennikarz „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” najlepszym dziennikarzem w branży energetycznej
Energetyka
Niemieckie domy czeka rewolucja. Rząd w Berlinie decyduje się na radykalny zakaz
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Energetyka
Famur o próbie wrogiego przejęcia: Rosyjska firma skazana na straty, kazachska nie