Zmiana sprzedawcy energii:mniej chętnych

Bloomberg

W maju wyraźnie ubyło chętnych, by zmienić sprzedawcę energii – wynika z najnowszego monitoringu rynku przeprowadzonego przez Urząd Regulacji Energetyki.

Na taki krok zdecydowało się wtedy zaledwie blisko 7,9 tys. gospodarstw domowych i około 2 tys. firm. We wcześniejszych miesiącach tego roku stosunkowo dobry był tylko marzec i kwiecień, kiedy rachunek do alternatywnych sprzedawców przeniosło odpowiednio 12,3 tys. i 10,3 tys. klientów indywidualnych oraz 1,5 tys. i 3,75 tys. odbiorców biznesowych. Ale pierwsze dwa miesiące też były słabsze niż analogiczne okresy 2014 r.

Dzieje się tak mimo wzmożonych akcji marketingowych prowadzonych zarówno przez cztery państwowe grupy energetyczne jak i sprzedawców niezależnych.

Agnieszka Głośniewska, rzeczniczka URE tłumaczy mniejszą aktywność odbiorców w zakresie zmiany sprzedawcy z jednej strony czynnikiem sezonowym, a z drugiej zwiększoną ostrożnością ludzi obawiających się nieuczciwych sprzedawców. W ostatnim czasie bowiem przez media przetoczyły się kampanie przestrzegające przed zakazanymi praktykami wśród firm handlujących prądem. – Nadal dostrzegamy nieprawidłowości w tym zakresie. Radzimy by dobrze przyglądać się ofertom i rezygnować w razie ich wykrycia. Ale z drugiej strony nie chcemy wylać dziecka z kąpielą i całkowicie zniechęcić do zmiany sprzedawcy – tłumaczy Głośniewska.

Zdaje sobie bowiem sprawę z tego, że duże koncerny mają interes w tym, by zniechęcić swoich klientów do przechodzenia do konkurencji, niekoniecznie przez kuszenie ich lepszą ofertą.

Regulator będzie chciał aktywizować samych przedsiębiorców, by zaczęli rywalizować o klienta ceną nawet przy utrzymaniu taryf dla gospodarstw domowych. Jak to możliwe? – W ostatnich dniach ponowiliśmy prośbę do Ministra Gospodarki, by wprowadził do rozporządzenia taryfowego cenę maksymalną, co oznacza, że spółki obrotu mogłyby sprzedawać energię po cenach niższych niż taryfowe – poinformowała nas rzeczniczka URE.

Taka formuła funkcjonuje już na rynku gazu i jest z powodzeniem wykorzystywana przez PGNiG. – Gazowy potentat co prawda traci 1-2 proc. rynku, ale jeśli ma szansę konkurowania ceną z niezależnymi sprzedawcami gazu, to może skuteczniej i na zasadach rynkowych z nimi rywalizować – zaznacza Głośniewska.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Grupa Lotos i PKN Orlen chwalą się wynikami

W przyszłym roku gdański koncern chce zakończyć realizację dwóch kluczowych inwestycji. Ma też się stać ...

Wielki apetyt na Petrobras

Papiery dłużne skompromitowanego korupcją koncernu naftowego z Brazylii cieszyły się ogromnym wzięciem zagranicznych inwestorów. ...

Rośnie popyt na paliwa, szczególnie lotnicze

Ubiegły rok przyniósł w Polsce mocny wzrost zapotrzebowania na olej napędowy i paliwo lotnicze ...

Zbudowali maszynę do wyłapywania CO2

Szwajcarska firma Climeworks wpadła na pomysł, jak ograniczyć wzrost stężenia dwutlenku węgla w atmosferze. ...

Rozgrzane pompy Iranu

Pompy na polach naftowych Iranu pracują na najwyższych obrotach. Za dwa miesiące Iran osiągnie ...

Gazowce atrakcją turystyczną Świnoujścia

Za kilka tygodni w świnoujskim gazoporcie zacumuje pierwszy gazowiec. Statki tego typu, które będą ...