Reklama

Nie powinniśmy ulegać złudzeniom spadających cen energii

Ceny na giełdzie spadają, co mogło zniechęcić do zakupu prądu w inny sposób, np. przez długoterminowe umowy dostawy zielonej energii elektrycznej (cPPA). Okazuje się jednak, że ich atrakcyjność jest nadal wysoka.

Publikacja: 03.01.2024 03:00

Nie powinniśmy ulegać złudzeniom spadających cen energii

Foto: AdobeStock

Ceny energii charakteryzowały się w ostatnim roku bardzo dużą zmiennością. Zdaniem naszych rozmówców długofalowo nie powinniśmy ulegać złudzeniom spadających cen energii. Bo ta nadal jest droga w porównaniu z latami poprzednimi. W skali Europy Polska zajmuje 11. miejsce pod względem zakontraktowanej mocy w korporacyjnych PPA na zieloną energię z wynikiem ponad 1 GW. – Umowy PPA mają istotną przewagę względem zakupów energii elektrycznej po cenie hurtowej na TGE, jaką jest stabilność. Wybierając rynek SPOT czy kontrakty terminowe, musimy akceptować pewne ryzyko wahań cen. Natomiast podstawową zaletą umowy PPA jest zapewnienie przewidywalnej ceny sprzedaży energii w długim okresie (nawet 15 lat) – wyjaśnia Bartłomiej Kielasiński z kancelarii prawnej Banasik Woźniak i Wspólnicy. – Jest to kwestia ważna dla inwestorów, a także dla banków. W Polsce mamy duże zapotrzebowania na nowe źródła zielonej energii, a do ich powstawania konieczne jest finansowanie. W tym przypadku PPA są alternatywą np. wobec aukcji OZE, których atrakcyjność spada – mówi.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Ceny Energii
Rząd chce uproszczenia rachunków za prąd
Ceny Energii
Taryfy na prąd spadną do końca roku. Gospodarstwa domowe mają ceny prądu zamrożone
Ceny Energii
Prezydent podpisał ustawę o mrożeniu cen energii i o bonie ciepłowniczym
Ceny Energii
Ceny prądu na przyszły rok spadną? Na dwoje babka wróżyła
Ceny Energii
Nowa szefowa URE: Taryfy na prąd mogą spaść, ale czy rachunki za prąd też?
Reklama
Reklama