Coraz ciaśniej na rynku gazu

Post Image
Post Image

Spółki energetyczne odbierają klientów PGNiG. Były monopolista na razie nie kontratakuje.

W ubiegłym roku firmy energetyczne mocno zwiększyły aktywność na rynku gazu w Polsce. W efekcie po raz kolejny znacząco podniosły liczbę klientów, którym dostarczają surowiec. – W roku 2016 grupa Tauron sprzedawała paliwo gazowe 15–20 tys. odbiorcom detalicznym – mówi Daniel Iwan z zespołu komunikacji zewnętrznej i public relations Tauronu.

Brakuje wiedzy

Mocny wzrost sprzedaży gazu przez koncern to efekt zwiększenia aktywności w tym zakresie. Jak informuje spółka, klientom wciąż brakuje wiedzy o możliwości zmiany sprzedawcy błękitnego paliwa. Tauron nie był również dotychczas kojarzony z dostawami gazu.

W tym roku Tauron zamierza pozyskiwać kolejnych klientów, zarówno w segmencie biznesowym jak i masowym. W realizacji tego celu częściowo może przeszkadzać zanotowany w ubiegłym roku wzrost cen gazu na rynku hurtowym, niższy poziom cen zatwierdzony w taryfach oraz utrzymanie taryf dla gospodarstw domowych do 2023 r.

Z drugiej strony utrzymanie wysokiego obliga giełdowego i wprowadzenie tzw. umów kompleksowych znacznie ułatwia nowym graczom zakup i sprzedaż gazu do odbiorców. W efekcie przedstawiciele Tauronu uważają, że rynek będzie się rozwijał, a dynamika zmian sprzedawcy zostanie utrzymana.

Trudna sytuacja w hurcie

W ubiegłym roku kilkukrotny wzrost liczby klientów kupujących gaz zanotowała Energa. Jednak w tym roku utrzymanie znacznej dynamiki może być już dużo trudniejsze.

– Obecna sytuacja na hurtowym rynku gazu, a w szczególności obowiązek magazynowania dotyczący przedsiębiorstw importujących gaz, znacząco zahamował rozwój tego rynku – mówi Urszula Drukort-Matiaszuk, rzecznik Energi.

Informuje, że koncern będzie obserwował zmienność cen w hurcie i dostosowywał do tych zmian swoją strategię sprzedaży. W ocenie Energi dynamika zmian w tym roku będzie niższa niż w 2016 r. Wszystko za sprawą wprowadzenia ustawy o zapasach, która zwiększa obciążenia finansowe większości firm. Istotnym czynnikiem kształtującym rynek gazu będą również decyzje prezesa Urzędu Regulacji Energetyki dotyczące nowych taryf dla gospodarstw domowych.

PGNiG nie komentuje

W 2016 roku grupa Unimot, specjalizująca się w handlu paliwami płynnymi, pozyskała około 230 nowych odbiorców gazu. To rezultat rozpoczęcia aktywnej sprzedaży przez jej firmę zależną Energogas.

– Oczywiście, naszym celem jest zwiększenie liczby klientów, planujemy pozyskanie 600 nowych odbiorców paliwa gazowego – mówi Mariusz Kuskowski, prezes Energogasu.

Na nasze pytania dotyczące zmiany liczby obsługiwanych odbiorców końcowych gazu, nie odpowiedziało Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo, dominujący gracz na tym rynku w Polsce. Powszechnie uważa się, że to on traci klientów na rzecz innych podmiotów.

W Polsce z PGNiG konkuruje dziś już prawie 200 firm.

Opinia

Robert Zajdler, radca prawny Zajdler Energy Lawyers & Consultants

Patrząc na historyczne dane w zakresie zmiany sprzedawcy, zauważyć można zwiększoną aktywność wśród najmniejszych odbiorców, gdzie w ciągu ostatnich 12 miesięcy liczba zmian sprzedawcy praktycznie się podwoiła. Stanowi to pozytywny trend na rynku detalicznym, gdyż dostawcy starają się docierać do tych grup klientów, które wymagają większego zaangażowania z ich strony. Plusem dla klientów są potencjalnie lepsze warunki umowy, ale ryzykiem konieczność większej dbałości o zrozumienie zapisów umowy, którą podpisują. Konieczne jest dalsze budowanie świadomości wśród odbiorców.

Mogą Ci się również spodobać

W JSW rozpętała się burza o głowę prezesa

Ujawnienie konfliktu pomiędzy prezesem węglowej spółki a ministrem energii skutkowało potężnym tąpnięciem notowań JSW. ...

Węgiel podstawą miksu

W najbliższych latach wiatraki na lądzie będą stopniowo zanikać, a rozwijać będziemy wiatrową energetykę morską – ...

Wielka Brytania: jeden dzień bez węgla

Wielka Brytania ma za sobą pierwszy pełny dzień bez spalania węgla do produkcji energii ...

PSE: Kolejny dzień, kolejny rekord poboru mocy

Padł kolejny rekord zapotrzebowania na moc. W czwartek odnotowano 23 683 MW w szczycie ...

Kamila Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe.

Technologia nas jeszcze zaskoczy

Przewidzieć, jak będzie wyglądać miasto za 30 lat jest niełatwo. Nowoczesne technologie zmieniają naszą ...

Fortum obiecuje darmowy prąd po godzinach szczytu, ale jest spora opłata handlowa

Fortum rozpoczyna sprzedaż energii elektrycznej i gazu pod własną marką. Marka Duonu, przejętego przez ...