Reklama

Gaz dla Chin z lodów Arktyki z rekordem

Rosyjski gazowiec z LNG dla Chin otworzył tegoroczną nawigację Północną Drogą Morską. Przejście przez lody Arktyki zajęło jednostce rekordowe sześć dób.

Publikacja: 25.07.2019 12:55

Gaz dla Chin z lodów Arktyki z rekordem

Foto: wikipedia

Gazowiec „Władimir Rusanow” lodowej klasy Arc7 dostarczył gaz skroplony z zakładów Jamal LNG na Półwyspie Jamalskim do chińskiego terminalu w porcie Tiencin, poinformował koncern Novatek, od którego Chińczycy kupili gaz.

CZYTAJ TAKŻE: Gazprom wraca na Arktykę

Gazowiec pokonał Morze Karski, Morze Wschodniosyberyjskie, Morze Ochockie w ciągu sześciu dób, ustanawiając nowy rekord szybkości przejścia północnego szlaku bez wsparcia lodołamacza. Taka żegluga jest na północy Rosji możliwa w bardzo krótkim okresie od końca lipca do początku września.
Całą drogę gazowiec przepłynął w 16 dni. To dwa razy szybciej aniżeli statki, które płyną przez Kanał Sueski i Cieśninę Malakka (między Malezją a Sumatrą). Lew Fiodosiew pierwszy wiceprezes Novateku podkreśla, że gazowiec koncernu drugi rok z rzędu bije rekordy szybkości przejścia części lodowej Północną Drogą Morską.

– Te osiągnięcia są możliwe dzięki zdobytemu doświadczeniu oraz statkom klasy Arc7 zaprojektowanym specjalnie na potrzeby Jamal LNG. Wciąż ulepszamy naszą logistykę tak, by podnosić konkurencyjność dostaw LNG na kluczowe światowe rynki – mówił wiceprezes Novateku.

To czego nie dopowiedział, to element zmian klimatycznych, który pomaga Rosjanom w pokonywaniu północnej drogi. Jeszcze dekadę temu, aby gazowiec mógł dopłynąć do Chin potrzebna była pomoc atomowego lodołamacza, torującego szlak wśród lodów Arktyki. Dziś lody topnieją tak szybko, że w końcu lipca możliwa jest żegluga bez wspomagania lodołamaczy.

Reklama
Reklama

Pomimo to Północna Droga Morska pozostaje niszowym szlakiem transportowym. Przez Kanał Sueski rocznie przepływa do 160 tysięcy jednostek. Przez rosyjską Arktykę, już w okresie zmian klimatycznych, szybciej udostępniającym szlak na potrzeby transportu, rocznie płynie do 160 statków.

Gazowiec „Władimir Rusanow” lodowej klasy Arc7 dostarczył gaz skroplony z zakładów Jamal LNG na Półwyspie Jamalskim do chińskiego terminalu w porcie Tiencin, poinformował koncern Novatek, od którego Chińczycy kupili gaz.

CZYTAJ TAKŻE: Gazprom wraca na Arktykę

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Reklama
Gaz
Terminale LNG odpływają z Europy. Spada popyt na gaz
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Gaz
Zapotrzebowanie na gaz gwałtownie wzrośnie. Potrzebny kolejny gazoport
Gaz
Europa żegna się z rosyjskim gazem. Wkrótce ma całkowicie zniknąć
Gaz
Turkmenistan wchodzi w buty Gazpromu. Zwiększa wydobycie gazu
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Gaz
Polska unijnym liderem w magazynowaniu gazu. Ale nie ma się z czego cieszyć
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama