Stocznia Hudong Zhonghua i norweska firma DNV GL podpisały porozumienie w wspólnym projektowaniu i budowie gazowca, który będzie największy na świecie, informują Chińczycy. Do podpisania doszło we wtorek, podczas odbywających się w Szanghaju XIX targów sektora gazowego LNG2019.

""

The LNG Sakura liquefied natural gas tanker /Bloomberg

energia.rp.pl

Do końca tego roku ma być gotowa dokumentacja techniczna statku. Będzie on mógł transportować do 270 tys m3 gazu skroplonego. Hudong Zhonghua jest jedyną stocznią w Chinach, która może zbudować i zwodować taki wielki statek. Od 2008 r stocznia wykonała i zwodowała 21 gazowców.

CZYTAJ TAKŻE: LNG coraz bardziej smakuje światu i Polsce

Obecnie największym gazowcem pływającym po morzach (od 2007 r) jest katarski Mozah. Ma on 345 m długości, 58,3 m szerokości, czyli tyle co ustawione jeden za drugim trzy boiska piłkarskie. Pojemność gazowca sięga 266 tys. m3. Mozah to metanowiec typu Q-Max, natomiast nieco mniejszą konstrukcja jest Q-Flex o pojemności 216 tys. m. sześć. skroplonego gazu i to własnie tego tyupu statki wpływają do terminalu LNG w Świnoujściu.

""

FOTO. POLSKIE LNG

energia.rp.pl

Popyt na gaz skroplony rośnie na świecie z każdym rokiem. W 2000 r gaz LNG kupowało 18 krajów, a w minionym roku było ich już 42. Najwięcej – 76 proc. globalnych odbiorców LNG przypada na kraje Azji. Największym odbiorcą pozostaje Japonia (82,5 mln ton) przed Chinami (54 mln ton). Azja kupiła w sumie 238,6 mln ton gazu skroplonego zwiększając zakupy w ciągu roku o 13 proc. Chińska dynamika wzrostu importu LNG jest najwyższa, bowiem kraj ten coraz więcej inwestuje w energetykę ze źródeł najmniej szkodzących środowisku (OZE, gaz, atom).

CZYTAJ TAKŻE:PGNiG ma już sześć umów na LNG