Reklama
Rozwiń

Baltic Pipe osiadł na dnie Bałtyku

Gaz-System rozpoczął układanie gazociągu Baltic Pipe na dnie Bałtyku. Prace ruszyły w duńskich wodach. Do końca roku ma być położone 275 km rury.

Publikacja: 29.06.2021 14:05

Baltic Pipe osiadł na dnie Bałtyku

Foto: Adobe Stock

Cały projekt ma być ukończony i uruchomiony z pełną przepustowością w 2022 roku. Baltic Pipe będzie wówczas jednym z głównych elementów, gwarantujących bezpieczeństwo energetyczne Polski – poinformował Piotr Naimski, pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej, cytowany w oficjalnym komunikacie polskiej spółki.

Prace na Bałtyku prowadzi Castorone – jeden ze statków odpowiedzialnych za ułożenie gazociągu podmorskiego między Polską, a Danią. Układanie rozpoczęło się w miejscu znajdującym się niedaleko połowy podmorskiej trasy gazociągu, tj. na wodach duńskich, w pobliżu wyspy Bornholm. Castorone będzie przesuwał się wzdłuż wytyczonej trasy gazociągu, w kierunku północno-zachodnim.

Po 5-letnim okresie prowadzenia uzgodnień, projektowania i wyboru wykonawców rozpoczęło się układanie pierwszego w historii polskiego gazownictwa przesyłowego gazociągu podmorskiego. Do końca tego roku planujemy zespawać i ułożyć na dnie Bałtyku 275 km gazociągu, który połączy wybrzeża Polski i Danii. Na najgłębszych wodach prace będą wykonywane przez Castorone – jeden z największych specjalistycznych statków tego typu na świecie – powiedział Tomasz Stępień prezes Gaz-Systemu.

""

Tomasz Stępień, prezes Gaz-Systemu

Foto: energia.rp.pl

Spółka podaje, że „gazociąg będzie układany przez trzy pływające jednostki montażowe: Castorone, Castoro Sei oraz Castoro 10. Castorone jest największym statkiem zaangażowanym w budowę gazociągu podmorskiego na Morzu Bałtyckim. Korzysta z systemu dynamicznego pozycjonowania, dzięki czemu możliwe jest manewrowanie nim z dużą dokładnością.Ma ponad 300 metrów długości i prawie 40 metrów szerokości, a na pokład może zabrać nawet 700 osób. Dysponuje też lądowiskiem dla śmigłowców oraz kilkoma stanowiskami do spawania poszczególnych odcinków rur i łączenia ich w docelowy gazociąg.

Zespawany gazociąg opuszczany jest z użyciem specjalnej rampy znajdującej się na rufie statku. Składa się ona z trzech części, które poprzez regulację nachylenia pozwalają na instalację rurociągu na różnych głębokościach. Kolejne dwa statki Castoro Sei oraz Castoro 10 stacjonują obecnie w Rotterdamie i są przygotowywane do włączenia się w układanie Baltic Pipe”.

Poza Castorone, na Morzu Bałtyckim znajdują się też inne statki zaangażowane w prace podmorskie przy polsko-duńskim gazociągu. Zajmują się one m.in. dostawami rur, pomiarami, pogłębianiem dna, tworzeniem usypów skalnych czy też przygotowywaniem miejsc skrzyżowań z infrastrukturą stron trzecich znajdującą się na trasie gazociągu.

„Układanie prawie 275-kilometrowego gazociągu podmorskiego będzie trwało kilka najbliższych miesięcy. Jeśli pozwolą na to warunki pogodowe cały proces zakończy się jeszcze w tym roku” – zapewnia Gaz-System.

""

Piotr Naimski, pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej

Foto: energia.rp.pl

Projekt Baltic Pipe zakłada wybudowanie dwukierunkowego gazociągu morskiego łączącego Polskę i Danię, rozbudowie lokalnej sieci przesyłowej oraz trzech tłoczni gazu. Polska ma zacząć otrzymywać tą drogą gaz norweski w końcu 2022 r. Wtedy PGNiG kończy się wieloletni kontrakt z rosyjskim Gazpromem na dostawę ok. 10 mld m3 gazu rocznie. Strona polska powiedziała, że go nie przedłuży.

Polskie zapotrzebowanie na gaz sięga obecnie 14 mld m3. Z krajowych zasobów dostarczane jest ok. 3 mld m3 rocznie. Resztę zapewni Baltic Pipe (10 mld m3) oraz import LNG.

Zgodnie z programem inwestycyjnym na lata 2015-2025 Gaz-System realizuje m.in. kilkanaście nowych gazociągów w ramach Korytarza Gazowego Północ-Południe oraz tłoczni w Kędzierzynie Koźlu, a także połączeń międzysystemowych z Litwą i Słowacją. Projektowane są gazociągi lądowe, które połączą planowany terminal pływający w Zatoce Gdańskiej z krajowym systemem przesyłowym. Prowadzona jest również rozbudowa terminalu LNG w Świnoujściu, w wyniku której o ponad połowę zwiększą się zdolności regazyfikacyjne terminalu.

Surowce i Paliwa
Daniel Obajtek złożył dwa wnioski do prokuratury ws. Orlenu
Surowce i Paliwa
Orlen pozywa Daniela Obajtka. Chce zwrotu środków, które miały trafiać na prywatne cele
Surowce i Paliwa
RFNBO to paliwo przyszłości
Surowce i Paliwa
Thyssenkrupp w potrzebie. Rząd Niemiec przyjdzie z pomocą
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Surowce i Paliwa
Kanadyjski sektor ropy i gazu zakładnikiem polityki handlowej Trumpa
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku