Świat dławi się nadmiarem ropy

W Rosji brakuje już miejsc do magazynowania ropy i produktów naftowych, których nikt nie chce kupować. W portach Europy na kotwicach stoi 30 tankowców pełnych ropy i paliw. W USA nadwyżka jest największa w historii. Koncerny sięgają po nietypowe rozwiązania.

Publikacja: 17.04.2020 13:10

Świat dławi się nadmiarem ropy

Foto: Oil/Bloomberg


W największym rosyjskim terminalu naftowym w St. Petersburgu (przepustowość to 10 mln ton rocznie) pod korek zapełnione są wszystkie zbiorniki (37). Dyrektor terminalu Michaił Skigin poinformował agencję Interfax, że w najbliższych dniach bardzo spadnie przeładunek ropy i paliw za granicę. – Sytuacja jest wyjątkowa. Wydobycie i przerób ropy trwa, podczas kiedy nie ma popytu. W najbliższym czasie może to skutkować, tym, że zbędnych baryłek nie będzie gdzie składować – mówi Skrigin.

""

Rafinery/Bloomberg

Foto: energia.rp.pl


Dodaje, że to, co jeszcze niedawno uważane było za „straszną fantazję”, czyli działanie, aż do zatrzymania wydobycia i produkcji, zmniejszenie ilości surowca, teraz nabiera realnych kształtów. Gazeta Kommersant dowiedziała się, że największe rosyjskie koncerny paliwowe chcą wykorzystać do przechowywania produkcji cysterny kolejowe.

""

Fuel and oil rail wagons, operated by OAO Russian Railways’ Freight One cargo unit, stand in sidings at the Zeletsyno train station near Nizhny Novgorod, Russia, /Bloomberg

Foto: energia.rp.pl

Magazyny przy rafineriach są już pełne, a pracy zakładów nie można zatrzymać, dlatego Łukoil, Rosneft, Gazprom neft, Surgutneftegaz, Tatneft rozmawiają z RŻD (Rosyjskie Koleje Żelazne) o wynajęciu cystern. Tysiące stoi teraz na bocznicach, gdyż ruch kolejowy w Rosji został w dużym stopniu ograniczony.
Podobna sytuacja jest w Europie. Według agencji Reuters w portach z terminalami naftowymi stoi na kotwicach 30 tankowców załadowanych ropą i produktami naftowymi. Najwięcej skupiło się przy naftowym hubie Amsterdam – Rotterdam – Antwerpia oraz na Morzu Śródziemnym. Kolejka do rozładunku rośnie z dnia na dzień, a firmy handlujące paliwami, nerwowo poszukują kupców. Koncern BP wydzierżawił dwa tankowce Stena Polaris i Andrea Victory na 2-3 miesiące jako magazyny paliw. Oba statki stoją na kotwicach u wschodnich brzegów Wielkiej Brytanii. Trudności są nie tylko ze znalezieniem chętnych na ropę w Europie, ale też w Azji. Króluje tam ropa saudyjska, na którą Saudi Aramco daje duże zniżki. Zmusza to producentów z USA i Afryki także do schodzenia z cen.
""

The tanker Maria, left, sails out of the Port of Corpus Christi after discharging crude oil at the Citgo refinery in Corpus Christi, Texas, U.S/Bloomberg

Foto: energia.rp.pl

W samym USA zapasy surowej ropy, benzyn i oleju napędowego tylko w ostatnim tygodniu zwiększyły się o 30 mln baryłek. Nadwyżka produktów naftowych i ropy jest taka, jakiej nigdy nie notowano tam w historii naftowego sektora.

Torbjorn Tornkvist właściciel i szef spółki Gunvor handlującej surowcami energetycznymi ocenia dla agencji Bloomberg nadwyżkę ropy na świecie na 25 mln baryłek, a więc na jedną czwartą światowej produkcji. – Zatrzymanych zostało ok. 12 mln baryłek na dobę mocy przerobowych i za 3-4 tygodnie wszystkie zbiorniki do przechowywania ropy i produktów naftowych zostaną zapełnione – prorokuje Tornkvist.


W największym rosyjskim terminalu naftowym w St. Petersburgu (przepustowość to 10 mln ton rocznie) pod korek zapełnione są wszystkie zbiorniki (37). Dyrektor terminalu Michaił Skigin poinformował agencję Interfax, że w najbliższych dniach bardzo spadnie przeładunek ropy i paliw za granicę. – Sytuacja jest wyjątkowa. Wydobycie i przerób ropy trwa, podczas kiedy nie ma popytu. W najbliższym czasie może to skutkować, tym, że zbędnych baryłek nie będzie gdzie składować – mówi Skrigin.

Pozostało 84% artykułu
Surowce i Paliwa
Ślimaczą się prace na największym złożu metali ziem rzadkich Rosji. Putin wściekły
Surowce i Paliwa
Ekolodzy protestują przeciwko kopalni litu. „Nie można uratować niszcząc bioróżnorodność”
Surowce i Paliwa
Kończy się czas na przyjęcie nowych norm jakości węgla. Zależy od tego 9 mld euro
Surowce i Paliwa
Załamanie produkcji stali, żeliwa i rur w Rosji. Huty oligarchów tracą zyskowne rynki
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Surowce i Paliwa
Orlen podpisał umowę kredytową o wartości 2 mld euro