PGNiG będzie kupowało gaz w USA

Koncern zawarł z dwoma firmami wstępne porozumienia na dostawy skroplonego surowca z terminali mających powstać za kilka lat nad Zatoką Meksykańską.

Publikacja: 27.06.2018 09:59

PGNiG będzie kupowało gaz w USA

Foto: energia.rp.pl

  
Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo podpisało ze spółkami Port Arthur LNG i Venture Global LNG porozumienia określające podstawowe warunki przyszłych długoterminowych umów na dostawy skroplonego gazu. Obie amerykańskie spółki realizują projekty budowy, zlokalizowanych nad Zatoką Meksykańską, terminali skraplających błękitne paliwo, których oddanie do użytku zaplanowano za cztery i pięć lat.
Obecnie PGNiG jest w trakcie szczegółowych analiz prawnych i technicznych tych projektów. Równolegle mają być prowadzone rozmowy dotyczące określenia wiążących warunków umów na dostawy LNG. Wstępnie ustalono, że PGNiG odbierać będzie od każdej z amerykańskich firm po 2 mln ton LNG rocznie. W efekcie, po regazyfikacji, może to dać łącznie około 5,4 mld m sześc. błękitnego paliwa rocznie. Jednocześnie polska spółka zastrzega, że podpisane porozumienia nie stanowią jej zobowiązania do podpisania ostatecznych umów.
PGNiG informuje, że dla niego to bardzo ważny krok w rozwoju działalności na rynku skroplonego gazu ziemnego. – Po pierwsze, chcemy w ten sposób dywersyfikować strukturę importu LNG do Polski, szczególnie po wygaśnięciu kontraktu jamalskiego w 2022 r. Po drugie, odbieramy surowiec z USA z myślą o rozbudowie naszego portfela tradingowego – mowi cytowany w komunikacie prasowym Piotr Woźniak, prezes PGNiG. Dodaje, że ilości surowca, które będą w stanie zaoferować obaj partnerzy, pozwolą koncernowi na rozwinięcie działalności na globalnym rynku handlu LNG.
Podpisane porozumienia zawarto w tzw. formule FOB (free-on-board). Oznacza to, że sprzedający dostarcza LNG na statek w porcie załadunku. Od tego momentu kupujący odpowiada za ładunek i transport, co daje mu elastyczność i możliwości handlu takim towarem w skali globalnej. PGNiG zauważa też, że dotychczas zawierane przez niego kontrakty na dostawy LNG zawierały tzw. formułę DES (delivered-ex-ship). W tym przypadku to sprzedający dostarczał surowiec do portu rozładunku, a tym samym odpowiadał za jego transport i wszelkie związane z nim ryzyka.
Firma Port Arthur LNG, należy do Sempra LNG & Midstream. Planuje rozpoczęcie działalności swojego terminalu zlokalizowanego w Jefferson County w Teksasie w 2023 r. Z kolei Venture Global LNG chce wybudować swoje dwa terminale odpowiednio w Calcasieu Pass w 2022 r. oraz w Plaquemines w 2023 roku. Obie instalacje będą zlokalizowane w Luizjanie.
Pozostało 100% artykułu
Surowce i Paliwa
Hubert Kamola, prezes Grupy Azoty Puławy: Azoty chcą rosnąć szybciej niż rynek
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Surowce i Paliwa
Popyt na ropę wzrośnie mimo transformacji
Surowce i Paliwa
Te paliwa jeszcze długo będą potrzebne
Surowce i Paliwa
Były zarząd Azotów nie otrzymał absolutorium. Rosły straty i wydatki na PR
Surowce i Paliwa
Nieoczekiwany efekt sankcji: Rosja importuje z Indii… aluminium