Innym innowacyjnym rozwiązaniem w zakresie logistyki jest uruchomiona w bazie magazynowej płockiego koncernu w Mościskach pod Warszawą telewizja technologiczna wykorzystywana w ramach programu pilotażowego do obsługi tankowania paliw do autocystern. Umożliwia ona zdalną identyfikację pojazdów.
„Wdrożone rozwiązania już wykazały zwiększenie efektywności procesów logistycznych, ale także podniosły poziom bezpieczeństwa” – podkreśliło biuro prasowe PKN Orlen, informując w czwartek o wprowadzanych nowych rozwiązaniach.
System ustalania lokalizacji cystern kolejowych oparty jest o technologię RFID – Radio Frequency IDentification. Jak wyjaśnił płocki koncern, specjalne oznakowanie wagonów pozwala określić ich aktualne miejsce na bocznicy, a także status, czyli czy cysterna jest pusta, załadowana, czy też wyłączona z eksploatacji. „Z kolei ta informacja wykorzystywana jest do lepszego planowania ich załadunku, co umożliwia efektywniejsze ich wykorzystanie” – zaznaczyła spółka. Znaczniki na wagonach odczytywane są zarówno przez zamontowane na stałe przy torowisku bramki, a także czytniki mobilne, obsługiwane przez personel.
„RFID w połączeniu z technologią GPS umożliwia także śledzenie pociągów w trasie, a to oznacza zwiększone bezpieczeństwo transportu oraz korzyści wynikające z lepszego planowania zapasów w sieci dystrybucyjnej” – podkreślił PKN Orlen. Spółka ta zarządza system lokalizacji cystern kolejowych na zasadzie wyłączności, niezależnie od pochodzenia obsługiwanych wagonów z cysternami.
Telewizja technologiczna do obsługi tankowania autocystern została opracowana i uruchomiona w bazie magazynowej PKN Orlen w Mościskach. Jak wyjaśnił płocki koncern, zastosowane tam rozwiązanie korzysta z technologii identyfikacji tablic rejestracyjnych pojazdów LPR – License Plate Recognition, które są odczytywane z obrazu przekazywanego przez kamery cyfrowe. Funkcja ta, jak zaznaczyła spółka, jest zintegrowana z systemem obsługi terminala paliwowego, co umożliwia automatyzację części procesu napełniania autocystern.