Aktualizacja: 03.12.2024 06:11 Publikacja: 07.12.2023 20:54
Foto: Bloomberg
Na zakończenie czwartkowego handlu na londyńskiej giełdzie surowcowej ICE lutowe kontrakty terminowe na ropę Brent potaniały o 0,65 proc. do 73,82 dolarów za baryłkę, po raz pierwszy od 29 czerwca spadając poniżej 74 dolarów. Styczniowe kontrakty terminowe na amerykańską WTI spadły o 0,46 proc. do 69,06 dolarów.
Ropy Brent tanieje piątą sesję z rzędu. Jak donosi Bloomberg, rosnący eksport ropy z USA i niepewność co do zdolności OPEC+ do ograniczenia produkcji zgodnie z planem, wzbudziły obawy przed nadpodażą na rynku.
Rosyjski monopolista w eksporcie rurociągowym ropy i paliw zagroził zaprzestaniem inwestycji i remontów rurociągów, jeżeli Kreml podniesie podatek CIT do 40 procent. A taka decyzja ma już zgodę rosyjskiego parlamentu i czeka tylko na podpis Putina.
Donald Trump i jego ludzie planują zwiększyć wydobycie ropy naftowej w USA akurat wtedy, gdy podaż na rynku zaczyna górować nad popytem. To powinno skutkować niższymi cenami na stacjach benzynowych.
Rosyjski reżim chce połączyć w jeden narodowy koncern trzy wielkie spółki naftowe: państwowe Rosnieft i Gazpromnieft oraz prywatny Łukoil. Wzmocniłoby to kontrolę Putina nad światowymi rynkami energii i rosyjską gospodarką podporządkowaną wywołanej wojnie.
Przyszłość rynków ropy nie jest tak krótka, jak mogłoby się zdawać. Popyt na surowiec może rosnąc przez kolejną dekadę, a i później utrzyma się na solidnym poziomie. Obserwowany spadek inwestycji w wydobycie może skutkować niedoborem surowca w średnim terminie – ostrzegają eksperci.
Obecnie klienci mogą sprawdzić opony niczym smartfony, mając dostęp do wnikliwych testów opon, co pozwala im porównywać i analizować konkretne modele i ich parametry w różnych warunkach.
Miliarder Oleg Deripaska przewiduje spadek cen ropy do 50 dol. za baryłkę w związku z wynikiem wyborów prezydenckich w USA. Dziś ropa od rana tanieje na całym świecie, znacznie potaniał też gaz w Europie.
Zielone Orły „Rzeczpospolitej” to nagroda dla tych, którzy chcą dbać o czyste środowisko i zieloną transformację na różnych poziomach – na poziomie gospodarczym, samorządowym, organizacji pozarządowych – mówił Michał Szułdrzyński, redaktor naczelny „Rzeczpospolitej”, podczas rozdania nagród dla najbardziej zasłużonych w obszarze ekologii osób, organizacji i firm.
Oszczędności na paliwie, AdBlue i myjniach, a także pełna kontrola wydatków flotowych – to wszystko firmom z branży TSL zapewnia Circle K, oferując karty flotowe Easy Card, Pro Card i Routex. Dzięki kartom transport, spedycja i logistyka mogą efektywnie zarządzać flotą w kraju, jak też w całej Europie.
Badanie przeprowadzone przez naukowców z australijskiego uniwersytetu RMIT oraz grupę laboratoriów z Indii doprowadziło do przełomowego odkrycia – udało się wynaleźć nowy lek na bazie złota, który może wykazać się dużą skutecznością w walce z rakiem.
Chiny sprzedają coraz więcej aut elektrycznych, co przekłada się na spadek zużycia tradycyjnych paliw. To główny, ale niejedyny powód coraz mniejszej popularności benzyny i diesla. Kolejnymi czynnikami są: spadek liczby ludności i wolniejszy wzrost gospodarczy.
Górnictwo przynosi ponownie miliardowe straty, a wydajność pracy niepokojąco spada, pogłębiając tylko problemy. Jedyną optymistyczną informacją wyłaniającą się z danych sektora za pierwsze trzy kwartały tego roku jest spadające zadłużenie.
Górnicze koncerny oligarchów de facto nie mają z czego płacić podatków. Co druga spółka węglowa w Rosji jedzie na stratach i to dużych. Wynik finansowy całego sektora stał się w tym roku ujemny. Strata za trzy kwartały to równowartość 3,5 mld zł.
Wprawdzie w Europie Środkowej i Centralnej trzeci kwartał br. przyniósł kolejny z rzędu wzrost popytu na złote sztabki i monety, ale w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego oznacza to spadek sprzedaży o niemal 19 proc.
Inwestycje w złoto wspomagają stabilność pieniądza i gospodarki. W niepewnych czasach ten kruszec jest bezpieczną przystanią. Na złocie rzadko się traci, bo popyt, nawet jeśli spadnie, to zawsze wraca.
Rośnie handel Rosji Japonią i krajami Unii Europejskiej. Przewoźnicy spoza UE mają co wozić.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas