Z tego artykułu dowiesz się:
- Jak kryzys paliwowy wpłynął na ceny benzyny w Rosji?
- Jakie są przyczyny obecnych braków paliwa na stacjach w Rosji?
- Jakie działania podjął Kreml w odpowiedzi na kryzys paliwowy?
- Jaki wpływ mają ataki dronów na rosyjski przemysł rafineryjny?
- W jaki sposób zakaz eksportu benzyny wpływa na sytuację krajową?
- Jakie role odgrywają Chiny i Indie w rosyjskim rynku paliwowym?
Na początku tygodnia w ciągu jednego dnia ceny benzyn wzrosły na giełdzie surowcowej w Petersburgu odpowiednio o 1,33 proc. (AI-92) i 2,2 proc. (AI-95). Oznacza to, że od początku roku w kraju posiadającym ósme zasoby ropy na świecie, benzyna klasy 92 podrożała o 38 proc., a benzyna bezołowiowa 95 aż o 49 proc., policzyła agencja Reutera.
Czytaj więcej
Od 1 sierpnia Kreml wprowadza zakaz eksportu benzyn. Na razie na dwa miesiące, To reakcja na hist...
Paliwowa drożyzna i ataki dronów w Rosji
Ceny benzyn w hurcie nigdy w Rosji nie były tak wysokie. Benzyna AI-92 podrożała we wtorek do 71,3 tys. rubli (3205 zł) za tonę, czym pobiła historyczne maksimum z 2023 r. Cena benzyny bezołowiowej AI-95 wzrosła do 80,43 tys. rubli (3615 zł) za tonę, co stanowi najwyższy wskaźnik w całej historii tego typu statystyk w Rosji.
Aby ostudzić nastroje na krajowym rynku paliw, rosyjski reżim wprowadził całkowity zakaz eksportu benzyn najpierw do końca sierpnia, a teraz zdecydował o jego przedłużeniu do końca września. Wyjątek zrobiono dla dostaw paliw silnikowych w ramach umów międzyrządowych, ale ich wielkość jest ograniczona ustalonymi kwotami.