Rosja ma pomysł, jak produkować więcej benzyny. Obniży normy jakości

Rosja obniży jakość paliwa, by wyprodukować go więcej. To niezbędne, by uzupełnić deficyt powstały po ukraińskich, skutecznych atakach na rafinerie. Wymogi klimatyczne przestają mieć znaczenie.

Publikacja: 11.04.2024 12:23

Rosja ma pomysł, jak produkować więcej benzyny. Obniży normy jakości

Foto: Bloomberg

O zamiarach rosyjskiego reżimu dowiedziała się agencja Reuters. Władze rosyjskie po atakach na rafinerie, które uszkodziły 12 z 13 zakładów w europejskiej części Rosji i zatrzymały na dobre pracę kilku z nich, chcą obniżyć wymagania dotyczące jakości benzyny na rynku krajowym dla niektórych wskaźników. Zamiast dotychczasowej normy Euro-5 rosyjskie paliwo będzie odpowiadać nigdzie już w Europie nie używanej normie Euro-3.

Pozwoli to zwiększyć produkcję i zapobiec deficytowi w samej Rosji, potwierdziły agencji Reuters trzy źródła branżowe. Temat ten był zgłaszany rządowi już w marcu.

Czytaj więcej

Rosja po prośbie do Kazachstanu. Obawia się braków paliwa po ukraińskich atakach

Rosyjskie paliwa będą bardziej szkodliwe dla środowiska

Od 2016 roku w Rosji obowiązuje zakaz sprzedaży benzyny poniżej klasy ekologicznej Euro-5. Zdaniem rozmówców Reutersa, urzędnicy ministerstwa energii proponują zmniejszenie zawartości niektórych dodatków i etanolu w benzynie, aby „stworzyć podstawy do dodatkowej produkcji”.

Twierdzą, że zawartość siarki pozostanie niezmieniona. Jednak eksperci zauważają, że gdyby rzeczywiście tak było, to nie potrzeba by było wprowadzać coraz bardziej rygorystyczne normy. A emisja związków siarki jest jednym z najbardziej szkodzących środowisku czynników.

Ile dodatkowej benzyny uda się wyprodukować Rosji dzięki obniżeniu norm?

Źródła Reutersa twierdzą, że rozwiązanie to pomoże zwiększyć produkcję benzyny w przestarzałych rosyjskich rafineriach ropy naftowej. Czyli tych najbardziej szkodliwych, emitujących najwięcej CO2 i trujących środowisko.

Tu jednak pojawia się poważny problem. Jak zauważa Reuters, najwięcej benzyny niskiej jakości w Rosji przypada na rafinerię w Orsku, której praca została zatrzymana z powodu wielkiej powodzi w obwodzie orenburskim. Rafineria została poważnie podtopiona, co grozi katastrofą ekologiczną. Niskiej jakości benzyny produkuje też rafineria w Angarsku we wschodniej Syberii.

Według wyliczeń rozmówców Reuters’a obniżenie norm pozwoli wyprodukować na krajowy rynek dodatkowe 10 proc. benzyny miesięcznie, czyli od 300 do 350 tys. ton, co wystarczy na pokrycie rosnącego sezonowego popytu.

Problemy z benzyną w Rosji

Rosja zwróciła się do Kazachstanu, aby był gotowy dostarczyć jej 100 tys. ton benzyny na wypadek niedoborów paliwa, które mogą się pogłębić w wyniku ataków ukraińskich dronów i zamykania rafinerii ropy naftowej. Według Reutersa osiągnięto już porozumienie w sprawie wykorzystania rezerw dla Rosji. Sąsiednia Białoruś już zwiększyła eksport do Rosji swojej benzyny z rafinerii w Mozyrze.
Wcześniej dyrektor Centrum Badań nad Zrównoważeniem Narodowym Oleg Biełokolos powiedział, że dalsze ataki Ukrainy na rosyjskie rafinerie mogą doprowadzić do tego, że Rosja nie będzie w stanie ich odbudować, a na krajowym rynku zabraknie paliwa. Co za tym idzie pojawi się ogromne niezadowolenie społeczne, a tego rosyjski reżim boi się bardziej niż ukraińskich dronów.

O zamiarach rosyjskiego reżimu dowiedziała się agencja Reuters. Władze rosyjskie po atakach na rafinerie, które uszkodziły 12 z 13 zakładów w europejskiej części Rosji i zatrzymały na dobre pracę kilku z nich, chcą obniżyć wymagania dotyczące jakości benzyny na rynku krajowym dla niektórych wskaźników. Zamiast dotychczasowej normy Euro-5 rosyjskie paliwo będzie odpowiadać nigdzie już w Europie nie używanej normie Euro-3.

Pozwoli to zwiększyć produkcję i zapobiec deficytowi w samej Rosji, potwierdziły agencji Reuters trzy źródła branżowe. Temat ten był zgłaszany rządowi już w marcu.

Pozostało 80% artykułu
Paliwa
Orlen konsoliduje aktywa wydobywcze w Polsce
Paliwa
Fundusze łączą siły w Orlenie. Chcą mieć więcej do powiedzenia
Paliwa
Sztandarowy projekt Orlenu do piachu?
Paliwa
Orlen ma ogromny problem z Olefinami III
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Paliwa
Różne wizje rozwoju rynku paliw alternatywnych