Reklama

Nadciąga kres rosyjskiego paliwa jądrowego w Unii. Bruksela rozważa zakaz

Komisja Europejska zamierza całkowicie wyeliminować import rosyjskiego paliwa jądrowego do 2030 r. Nawet na sprzeciw prorosyjskich rządów Węgier i Słowacji Bruksela jest przygotowana.

Publikacja: 16.06.2025 13:45

Komisja Europejska zamierza całkowicie wyeliminować import rosyjskiego paliwa jądrowego do 2030 r.

Komisja Europejska zamierza całkowicie wyeliminować import rosyjskiego paliwa jądrowego do 2030 r.

Foto: Adobe Stock

Komisja Europejska chciałaby, aby europejski sektor jądrowy był wolny od rosyjskiego importu do lat 30. XXI wieku, powiedzieli gazecie „Financial Times” (FT) urzędnicy w Brukseli. „Potrzeba na to 241 mld euro inwestycji, aby stworzyć krajowy łańcuch dostaw jądrowych” – pisze gazeta.

Pięć krajów – Węgry, Słowacja, Bułgaria, Finlandia i Czechy – będzie musiało poszukać innego niż rosyjskie paliwa do swoich siłowni jądrowych. I taka wizja nie wzbudza oporu w Bułgarii, Finlandii i Czechach. Własne inwestycje, z unijnym wsparciem, na tym polu od dawna postuluje też kraj, który w Unii produkuje najwięcej prądu z atomu i ma najlepszą infrastukturę do wzbogacania i przerabiania – Francja.

Pozostało jeszcze 87% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Atom
PGE przejmie pełną kontrolę nad atomową spółką w Koninie. Jest porozumienie z ZE PAK
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Atom
Największa elektrownia atomowa Europy zasilana z generatorów diesla. Tak działają Rosjanie
Atom
Ruszą kluczowe przygotowania terenu pod budowę atomu w Choczewie
Atom
Polskie firmy bliżej uczestnictwa w budowie atomu w Choczewie
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Atom
Ile będzie kosztować wsparcie małego atomu? Znamy kwoty
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama