Reklama

Miażdżący raport NIK o fuzji Orlenu z Lotosem. „Utrata bezpieczeństwa energetycznego”

Zbycie aktywów Lotosu w ramach połączenia z Orlenem 5 mld zł poniżej ich wyceny było niegospodarne – wynika z ustaleń kontroli przeprowadzonej przez NIK w spółce Orlen.

Publikacja: 15.04.2025 12:28

P.o. dyrektora Departamentu Gospodarki, Skarbu Państwa i Prywatyzacji Jakub Niemczyk (L) i jego zast

P.o. dyrektora Departamentu Gospodarki, Skarbu Państwa i Prywatyzacji Jakub Niemczyk (L) i jego zastępca Katarzyna Budnikowska podczas konferencji NIK, na której zaprezentowano wyniki kontroli „Połączenie Orlen SA z Grupą Lotos SA”

Foto: PAP/Przemysław Piątkowski

Były zarząd Orlenu uzasadniał cenę sprzedaży aktywów Lotosu przyszłą synergią dzięki współpracy z inwestorami wyłonionymi w ramach tego procesu, a także warunkami, które wyznaczyła Komisja Europejska. Tymczasem zdaniem NIK szacowane na ok. 10,7 mld zł synergie miały charakter poglądowy i niepewny. Uwzględniając je w decyzji o połączeniu, były zarząd Orlenu spowodował, że Spółka i tym samym Skarb Państwa zostały narażone na potencjalne straty gospodarcze. Fuzja zrodziła również ryzyka dla bezpieczeństwa paliwowego Polski – czytamy w raporcie.

Pozostało jeszcze 94% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Paliwa
Wiadomo, kto kupi zagraniczny majątek Łukoilu. Pozostanie wśród swoich
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Paliwa
Jest decyzja władz Orlenu. Chodzi o Daniela Obajtka
Paliwa
Orlen chce naprawienia szkód przez Daniela Obajtka i Michała Roga
Paliwa
Zagraniczne aktywa Łukoilu idą pod młotek. Inwestorzy giełdowi w panice
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Paliwa
Te kraje nie chcą Rosjan u siebie. Zrywają umowy i szukają nowych dostawców ropy
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama