Oni są najważniejsi na rynku sprzedaży paliw

Placówki detalicznej sprzedaży paliw coraz częściej opierają swój rozwój nie na sprzedaży diesla czy benzyn, ale produktów, które zwykliśmy kupować w sklepach spożywczych czy barach szybkiej obsługi. Wkrótce mocno zmieni się również oferta paliwowa. W jakim kierunku pójdzie branża – w dużym stopniu zdecydują jej liderzy.

Publikacja: 31.07.2018 20:11

Oni są najważniejsi na rynku sprzedaży paliw

Foto: Bloomberg

> Michał Ciszek, prezes Circle K Polska

Michał Ciszek ma ponadpiętnastoletnie doświadczenie w sektorze handlowym. Pracował m.in. w takich firmach jak Lekkerland oraz Eurocash. Do zespołu Circle K dołączył w 2012 r. jako dyrektor działu personalnego. Przez kolejne dwa lata zajmował stanowisko dyrektora ds. sprzedaży i działalności operacyjnej i odpowiadał za region Polski wschodniej. 
Z kolei od października ubiegłego roku jest prezesem Circle K Polska. Obejmując to stanowisko, za cel postawił sobie konsekwentny rozwój prowadzonego przez firmę biznesu, zwłaszcza poprzez ciągłe udoskonalanie oferty paliwowej i gastronomicznej. Jednym z jego kluczowych zadań było również dokończenie procesu rebrandingu stacji Statoil na Circle K, co w pełni udało mu się zrealizować. W połowie maja firma poinformowała, że proces zmiany nazwy – po roku od jego rozpoczęcia – dobiegł końca.

> Paweł Grzywaczewski, członek zarządu Anwim

Paweł Grzywaczewski jest autorem konceptu Moya, czyli krajowej marki stacji paliw, rozwijanej od 2009 r. i należącej do firmy Anwim. Obecnie sieć składa się z ponad 170 placówek. Ponad 30 z nich to obiekty własne, w tym stacje automatyczne. Reszta to stacje partnerskie. Tylko w tym roku spółka planuje przyłączyć do sieci 40 placówek. Z kolei do końca 2019 r. chce rozszerzyć sieć do 250 obiektów w całej Polsce. Grzywaczewski w swojej codziennej pracy nadaje kierunek dalszej ekspansji sieci i nadzoruje główne działy odpowiedzialne za wzmacnianie jej funkcjonowania. W Anwimie pracuje od 1999 r. Na początku zajmował stanowisko przedstawiciela handlowego, następnie koordynatora sprzedaży, a od 2002 r. pełni funkcję członka zarządu. Do 2014 r. równolegle zasiadał w zarządzie siostrzanej spółki Esppol. Przed pracą w Anwimie doświadczenia zawodowe zdobywał m.in. w Neste Polska.

> Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen

Mimo że Daniel Obajtek kieruje największym koncernem w regionie dopiero od lutego, i wcześniej z branżą paliwową nie miał prawie nic wspólnego, to jego działania już mają ogromny wpływ na cały rynek. Wszystko m.in. za sprawą firmowanej przez niego fuzji PKN Orlen z Grupą Lotos. Jeśli zostanie sfinalizowana, to jej konsekwencją może być wzrost liczby stacji paliw należących do płockiego koncernu z około 2,8 tys. obiektów (zlokalizowanych w Polsce, Niemczech, Czechach i na Litwie) do około 3,3 tys. Stanie się tak oczywiście pod warunkiem, że organy antymonopolowe wyrażą zgodę na taką koncentrację. Obajtek zanim objął stanowisko prezesa PKN Orlen, przez rok stał na czele zarządu gdańskiej grupy energetycznej Energa. Wcześniej sprawował funkcję prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Z kolei w latach 2006–2015 był wójtem gminy Pcim.

> Barbara Wiążewska, dyrektor generalny sieci stacji paliw BP w Polsce

Barbara Wiążewska w BP pracuje od 1999 r. To oznacza, że pracę w brytyjskim koncernie rozpoczęła zaledwie cztery lata po otwarciu przez niego pierwszej stacji paliw w naszym kraju. W trakcie swojej kariery Wiążewska zajmowała w firmie liczne stanowiska, w tym: dyrektora sprzedaży, dyrektora operacyjnego działu LPG oraz dyrektora ds. rozwoju i transformacji BP Retail w Polsce. Ma ogromną wiedzę i doświadczenie w wielu dziedzinach. Na obecnym stanowisku dyrektora generalnego sieci stacji paliw BP w Polsce odpowiada m.in. za realizację strategii przedsiębiorstwa na naszym rynku. Do jej zadań należy zwłaszcza rozwój sieci i oferty stacji paliw oraz działalność operacyjna stacji funkcjonujących pod logo BP. To w dużej mierze dzięki niej koncern od lat zajmuje na polskim rynku drugą pozycję pod względem liczby posiadanych placówek detalicznej sprzedaży paliw.

> Maciej Szozda, prezes Unimotu

W grudniu ubiegłego roku rada nadzorcza Unimotu powołała Macieja Szozdę w skład zarządu spółki, powierzając mu funkcję prezesa. Jednym ze strategicznych celów kierowanej przez niego grupy jest rozwój sieci stacji paliw Avia. To międzynarodowa sieć wywodząca się ze Szwajcarii z prawie stuletnią tradycją. Stanowi swego rodzaju związek niezależnych stacji działających w całej Europie. Obecnie pod tą marką działa ponad 3 tys. placówek. W sieci Avia w Polsce jest teraz 30 stacji. Taki wynik udało się Unimotowi osiągnąć w ciągu zaledwie roku. Szozda chce, aby do końca 2020 r. było już ponad 100 stacji, a w 2023 r. – 200. W realizacji tego celu niewątpliwie pomoże mu dotychczasowe doświadczenie. Szozda przez siedem lat był wiceprezesem Lotosu. W latach 2009–2016 zarządzał tam całokształtem działalności segmentu handlu, a od 2015 r. produkcji i handlu. Wcześniej zajmował kierownicze stanowiska w PKN Orlen.

> Michał Ciszek, prezes Circle K Polska

Michał Ciszek ma ponadpiętnastoletnie doświadczenie w sektorze handlowym. Pracował m.in. w takich firmach jak Lekkerland oraz Eurocash. Do zespołu Circle K dołączył w 2012 r. jako dyrektor działu personalnego. Przez kolejne dwa lata zajmował stanowisko dyrektora ds. sprzedaży i działalności operacyjnej i odpowiadał za region Polski wschodniej. 
Z kolei od października ubiegłego roku jest prezesem Circle K Polska. Obejmując to stanowisko, za cel postawił sobie konsekwentny rozwój prowadzonego przez firmę biznesu, zwłaszcza poprzez ciągłe udoskonalanie oferty paliwowej i gastronomicznej. Jednym z jego kluczowych zadań było również dokończenie procesu rebrandingu stacji Statoil na Circle K, co w pełni udało mu się zrealizować. W połowie maja firma poinformowała, że proces zmiany nazwy – po roku od jego rozpoczęcia – dobiegł końca.

Pozostało 81% artykułu
Paliwa
Orlen: obecny i były zarząd wymieniają ciosy
Paliwa
Nadchodzą sankcje na LPG z Rosji. Najtańsze z paliw wkrótce podrożeje
Paliwa
Orlen konsoliduje aktywa wydobywcze w Polsce
Paliwa
Fundusze łączą siły w Orlenie. Chcą mieć więcej do powiedzenia
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Paliwa
Sztandarowy projekt Orlenu do piachu?
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką