W Europie także duże zmiany na rynku stacji

Polskie firmy bacznie obserwują nie tylko lokalną konkurencję, ale też to, co dzieje się poza naszym krajem. Co więcej, pojawiające się tendencje próbują same jak najszybciej wdrażać i na nich zarabiać.

Publikacja: 31.07.2018 20:14

W Europie także duże zmiany na rynku stacji

Foto: Bloomberg

Stacje paliw funkcjonujące na zagranicznych rynkach, zwłaszcza w krajach wysoko rozwiniętych, podlegają mocnym przeobrażeniom. Jednym z silniejszych trendów jest obsługa pojazdów elektrycznych.

– W Skandynawii współpracujemy w tym obszarze z takimi partnerami jak Tesla, Clever czy Green Contact, którzy mają ładowarki na naszych stacjach. Na przykładzie Norwegii widać, że zwiększenie udziału samochodów elektrycznych w rynku możliwe jest tylko dzięki systemowemu wsparciu dla e-motoryzacji, jak np. w postaci ulg podatkowych – mówi Rafał Droździak, dyrektor ds. marketingu i komunikacji w Circle K Polska.

Zauważa, że innym ważnym trendem jest transformacja stacji paliw z punktów tankowania pojazdów w miejsca kompleksowej obsługi podróżnych z bogatą ofertą gastronomiczną i szeroką gamą usług. Chodzi m.in. o usługi tzw. carsharingu (system wspólnego użytkowania samochodów osobowych), serwisowania samochodów i rowerów, a nawet wysyłki i odbioru przesyłek kurierskich.

Szeroka oferta

BP przekonuje, że zmiany dotyczące szeroko rozumianej mobilności są nieuniknione, dlatego też będzie rosło znaczenie alternatywnych źródeł napędu pojazdów, carsharingu i pojazdów autonomicznych. Jednocześnie będzie się zwiększała gama powszechnie dostępnych na rynku paliw. – W Unii Europejskiej toczy się debata nad kształtem długofalowej polityki energetyczno-klimatycznej i polityki transportowej w kontekście ograniczenia czy eliminacji emisji gazów cieplarnianych związanych z transportem – mówi Magdalena Kandefer-Kańtoch, rzecznik prasowy BP w Polsce. Dostosowanie się do wymagań gospodarki niskowęglowej jest i będzie zatem coraz poważniejszym wyzwaniem dla europejskiego przemysłu rafineryjnego, a w konsekwencji również branży stacji paliw.

Unimot informuje, że należąc do stowarzyszania Avia International, zrzeszającego ponad 3 tys. stacji paliw w całej Europie, regularnie spotyka się z partnerami z innych krajów w celu omawiania trendów na rynku paliwowym.

– Jednym z takich trendów jest rozwój stacji w kierunku obiektów oferujących dobrze wyposażone sklepy typu convenience, z rozwiniętą ofertą gastronomiczną uwzględniającą zdrowe produkty żywnościowe. Kolejnym trendem jest wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań informatycznych, w tym aplikacji mobilnych, które umożliwiają niecierpliwym kierowcom omijanie kolejek sklepowych i płacenie za paliwo zaraz przy dystrybutorze – mówi Maciej Szozda, prezes Unimotu. Firma obserwuje również zwiększające się zainteresowanie uczestnictwem stacji paliw w procesie dystrybucji zamówień internetowych (paczkomaty). Ponadto zauważa trend związany z uruchamianiem na stacjach paliw ekologicznych rozwiązań w postaci dystrybutorów gazu LNG dla obsługi samochodów ciężarowych.

Popyt będzie rósł

Paweł Grzywaczewski, członek zarządu Anwimu, zauważa z kolei, że poza trwającym już od kilku lat rozwojem segmentu convenience w ramach sprzedaży pozapaliwowej, można obserwować także coraz śmielsze próby dostosowania stacji paliw do nowych technologii. – Chodzi zarówno o wyposażenie, jak i usługi dostępne na stacji, czyli np. możliwość płacenia bez odchodzenia od dystrybutora, czy wypożyczenia auta. Co więcej, stacje nastawione na sprzedaż detaliczną próbują zmieniać postrzeganie siebie i pozycjonować się jako miejsca przyjazne nie tylko kierowcom, a to z kolei zmusza je do ciągłego rozszerzania oferty – twierdzi Grzywaczewski. Jego zdaniem takie podejście naturalnie wzmaga konkurencyjność i jest doskonałym polem do obserwacji dla pozostałych graczy.

Zgodnie z danymi JBC Energy, międzynarodowego ośrodka analitycznego, globalne zapotrzebowanie na produkty rafineryjne utrzyma trend wzrostowy. W Europie Środkowo-Wschodniej będzie on dodatkowo wzmacniany dalszym rozwojem tych gospodarek oraz dążeniem do osiągnięcia poziomu krajów Europy Zachodniej.

– Z punktu widzenia producentów paliw to właśnie rynek Europy Środkowo-Wschodniej, jako wciąż rosnący, jest najbardziej perspektywiczny w kolejnych latach. Stymulująco na popyt na produkty naftowe działać będzie także oczekiwana poprawa sytuacji gospodarczej zarówno w Polsce, jak i w regionie (wzrost PKB, spadek bezrobocia, wzrost siły nabywczej gospodarstw domowych) – uważa Mikołaj Szlagowski z biura komunikacji Lotosu.

Według organizacji FuelsEurope w samej tylko Unii Europejskiej funkcjonowało na koniec 2016 r. około 116 tys. stacji paliw. Zdecydowanie najwięcej było ich we Włoszech, bo ponad 20 tys. Po kilkanaście tysięcy obiektów znajduje się kolejno w Niemczech, Francji i Hiszpanii. Polskę w tej statystyce wyprzedza jeszcze tylko Wielka Brytania. Jak z tego wynika, liczba stacji paliw w poszczególnych państwach w dużej mierze uzależniona jest od ich populacji, ale nie tylko. Wyjątkowo wysokie miejsce Włoch czy Grecji może sugerować, że w poszczególnych krajach również inne czynniki mają wpływ na liczbę tego typu obiektów.

Stacje paliw funkcjonujące na zagranicznych rynkach, zwłaszcza w krajach wysoko rozwiniętych, podlegają mocnym przeobrażeniom. Jednym z silniejszych trendów jest obsługa pojazdów elektrycznych.

– W Skandynawii współpracujemy w tym obszarze z takimi partnerami jak Tesla, Clever czy Green Contact, którzy mają ładowarki na naszych stacjach. Na przykładzie Norwegii widać, że zwiększenie udziału samochodów elektrycznych w rynku możliwe jest tylko dzięki systemowemu wsparciu dla e-motoryzacji, jak np. w postaci ulg podatkowych – mówi Rafał Droździak, dyrektor ds. marketingu i komunikacji w Circle K Polska.

Pozostało 88% artykułu
Paliwa
Orlen: obecny i były zarząd wymieniają ciosy
Paliwa
Nadchodzą sankcje na LPG z Rosji. Najtańsze z paliw wkrótce podrożeje
Paliwa
Orlen konsoliduje aktywa wydobywcze w Polsce
Paliwa
Fundusze łączą siły w Orlenie. Chcą mieć więcej do powiedzenia
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Paliwa
Sztandarowy projekt Orlenu do piachu?
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką