Stacje paliw funkcjonujące na zagranicznych rynkach, zwłaszcza w krajach wysoko rozwiniętych, podlegają mocnym przeobrażeniom. Jednym z silniejszych trendów jest obsługa pojazdów elektrycznych.
– W Skandynawii współpracujemy w tym obszarze z takimi partnerami jak Tesla, Clever czy Green Contact, którzy mają ładowarki na naszych stacjach. Na przykładzie Norwegii widać, że zwiększenie udziału samochodów elektrycznych w rynku możliwe jest tylko dzięki systemowemu wsparciu dla e-motoryzacji, jak np. w postaci ulg podatkowych – mówi Rafał Droździak, dyrektor ds. marketingu i komunikacji w Circle K Polska.
Zauważa, że innym ważnym trendem jest transformacja stacji paliw z punktów tankowania pojazdów w miejsca kompleksowej obsługi podróżnych z bogatą ofertą gastronomiczną i szeroką gamą usług. Chodzi m.in. o usługi tzw. carsharingu (system wspólnego użytkowania samochodów osobowych), serwisowania samochodów i rowerów, a nawet wysyłki i odbioru przesyłek kurierskich.
Szeroka oferta
BP przekonuje, że zmiany dotyczące szeroko rozumianej mobilności są nieuniknione, dlatego też będzie rosło znaczenie alternatywnych źródeł napędu pojazdów, carsharingu i pojazdów autonomicznych. Jednocześnie będzie się zwiększała gama powszechnie dostępnych na rynku paliw. – W Unii Europejskiej toczy się debata nad kształtem długofalowej polityki energetyczno-klimatycznej i polityki transportowej w kontekście ograniczenia czy eliminacji emisji gazów cieplarnianych związanych z transportem – mówi Magdalena Kandefer-Kańtoch, rzecznik prasowy BP w Polsce. Dostosowanie się do wymagań gospodarki niskowęglowej jest i będzie zatem coraz poważniejszym wyzwaniem dla europejskiego przemysłu rafineryjnego, a w konsekwencji również branży stacji paliw.