Rozporządzenia o postępowaniu rozstrzygającym, nad którym prace trwały pod rok, ma na celu ustalenie szczegółowych kryteriów i punktacji za każde kryterium oceny wniosków w postępowaniu rozstrzygającym, a także minimum kwalifikacyjnego oraz minimalnego zakresu informacji i dokumentów pozwalających na ustalenie spełnienia przez wnioskodawców kryteriów. Na mocy tego rozporządzenia w tym i w przyszłym roku będą trwały postępowania dla 11 pozwoleń, które umożliwią powstanie do 7 GW nowej mocy w morskich farmach wiatrowych w latach 30. Rozporządzenie dotyczy nowych pozwoleń, a nie projektów, dla których ta decyzja została wydana 9-10 lat temu, a które mają produkować energię do końca lat 30. Te projekty mają mieć moc 5,9 GW. Co jednak z nowymi projektami, które dopiero są w planach?
Aby rozwijać projekty, stanąć do aukcji w latach 2025 i 2027 trzeba najpierw uzyskać pozwolenie lokalizacyjne. Te będą wydawane na podstawie rzeczonego rozporządzenia, określającego szereg kryteriów, które starający się o pozwolenie podmiot musi spełnić i zapunktować, aby pokonać konkurencję. Jednym z tych kryteriów, obok wiedzy, doświadczenia, zabezpieczenia finansowego jest wskaźnik zaawansowania transformacji klimatycznej. Dla morskich farm wiatrowych, w zakresie kryterium dotyczącego pozytywnego wpływu przedsięwzięcia na transformację energetyczną i ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, przewidziano punktację w zależności od wskaźnika zaawansowania transformacji klimatycznej wnioskodawcy lub grupy kapitałowej, do której on należy. Wskaźnik zostanie obliczony według wzoru do tego przygotowanego. System punktacji, który proponowało ministerstwo aktywów państwowych, a przyjęło ministerstwo infrastruktury może wspierać firmy, które obecnie mają więcej węgla w miksie energetycznym.
Zbudowałeś węgiel? Zbudujesz offshore
Minister infrastruktury podpisał 1 grudnia rozporządzenie, o którym mowa. Jednak na etapie konsultacji międzyresrtowoych, Ministerstwo Spraw Zagranicznych zasygnalizowało, że treść rozporządzenia może budzić wątpliwości w kwestii zgodności z prawem UE. W opinii tego resortu czytamy, że z konstrukcji projektu wynika, że w przypadku wniosku dotyczącego morskich farm wiatrowych wnioskodawca musi wykazać się doświadczeniem nie tylko w zakresie realizacji inwestycji w morską lub lądową farmę wiatrową ale również w zakresie realizacji innych inwestycji. - Powstaje zatem wątpliwość, czy projektowane rozwiązanie nie narusza zawartego w dyrektywie UE zakazu dyskryminacji. Niezależnie od wskazanych okoliczności, kryterium to budzi wątpliwości co do jego niezbędności (...). Projektodawca nie wyjaśnia bowiem w uzasadnieniu projektu konieczności posiadania doświadczenia w wytwarzaniu energii z paliw kopalnych przez podmioty składające wniosek dotyczący morskich farm wiatrowych. – czytamy w opinii MSZ, pod którą podpisał się wiceminister Konrad Szymański, odpowiedzialny za sprawy UE.
Wskaźnik transformacji niezgodny z zasadami konkurencji