Z naszych informacji wynika, że ma on szansę być rozpatrywany przez Sejm już w przyszłym tygodniu.
Jak podkreśla rząd w komunikacie nowe regulacje przyczynią się do efektywnego wykorzystania ekoźródeł, a także zwiększonego użycia do celów energetycznych produktów ubocznych z rolnictwa i przemysłu wykorzystującego surowce rolnicze. Będą też służyć wypełnieniu zobowiązań międzynarodowych dotyczących wykorzystania OZE w ogólnym zużyciu energii na poziomie 15 proc. do 2020 r. Podkreślono też, że rozwiązania wychodzą naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców działających w obszarze energetyki odnawialnej. Zapewniają też harmonizację polskich regulacji z unijnymi dotyczącymi pomocy publicznej, a także usuwają wątpliwości interpretacyjne, prawne i redakcyjne w różnych obszarach obecnej ustawy.
Propozycje zawarte w nowelizacji przewidują m.in. nowe brzmienie wielu definicji związanych z OZE. W przypadku mikroinstalacji zwiększono maksymalną ich moc z 40 do 50 kW, a w przypadku małej instalacji zastosowano przedział 50-500 kW (w miejsce dotychczasowego 40–200 kW).
Wprowadzono też regulacje, które pozwolą monitorować oraz oceniać rozwój generacji rozproszonej (chodzi w szczególności o produkcję energii przez mikroinstalacje OZE). W efekcie monitoring generacji rozproszonej będzie miał wpływ na ocenę wykonania celu OZE na 2020 r.
Zaproponowano też nowe „koszyki aukcyjne” na sprzedaż energii elektrycznej wytworzonej w zielonych instalacjach. Tym samym rozszerzono katalog źródeł o instalacje o mocy mniejszej niż 500 kW. Zaproponowano nowe mechanizmy wsparcia dla małych wytwórców energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii (instalacje o mocy do 500 kW i od 500 kW do 1MW mocy) dla wybranych technologii (hydroenergetyka i biogaz), których dofinansowanie będzie się odbywało poza systemem aukcyjnym.