"Według mnie nowe podejście, żeby umieścić wszystko, czego PGE chce - finansowanie, technologię, obsługę, operowanie, paliwo - w jednym procesie przetargowym jest bardziej rozsądne. Myślę, że taki proces będzie bardziej efektywny. Takie podejście redukuje firmie ryzyko związane z prowadzeniem dwóch równoległych przetargów; zgrupowanie wszystkiego w jednym daje też lepszą ocenę wymagań. To ma sens. Moje wrażenie jest takie, że PGE jest zdeterminowana, żeby to był rzetelny i transparentny proces" - powiedział Pearce.
Jak dodał, w poprzednim podejściu, zakładającym oddzielne przetargi na technologię i partnera strategicznego, dla Westinghouse było niejasne, jak PGE jest w stanie utrzymać rozdział jednej kwestii od drugiej. Dodatkowym czynnikiem ryzyka była duża komplikacja polskiego Prawa zamówień publicznych - ocenił Pearce.
Jak dodał, Westinghouse jest w "całkiem dobrej pozycji, by odpowiedzieć na wymagania PGE". "Rozmawiamy już tu w Europie z dwoma czy trzema operatorami, którzy byliby zainteresowani wejściem do polskiego projektu. Partnerem strategicznym, którego poszukuje PGE, byłby w tym układzie współpracujący z nami operator, który miałby doskonałą historię w zakresie bezpieczeństwa i odpowiednie zdolności finansowe. Dodatkowo wykorzystalibyśmy finansowanie z amerykańskich czy japońskich banków eksportowych" - powiedział Pearce.
Warunkiem jest zainteresowanie potencjalnego partnera wejściem na polski rynek. "Jest kilka takich firm. Polska generalnie jest postrzegana jako bardzo dobry rynek, to silna i rosnąca gospodarka ze strategicznymi celami, takimi jak energetyczna niezależność czy ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. To wszystko dobrze wróży sektorowi jądrowemu" - ocenił Pearce.
Wyjaśnił, że Westinghouse jest firmą technologiczną, a nie operatorem elektrowni; przy konkretnych projektach współpracuje z firmami budowlanymi, które dany projekt budują i z operatorami, tak żeby zaoferować możliwie szerokie usługi. Zaznaczył, że koncern ma własne fabryki elementów paliwowych do reaktorów, także ze spełnieniem wymagań co do dostawy paliwa nie będzie problemów.