Grupa Lotos stawia na wydobycie ropy i gazu

Gdański koncern zaprezentował wczoraj strategię do 2015 roku.

Aktualizacja: 03.07.2013 07:35 Publikacja: 02.07.2013 23:37

Grupa Lotos stawia na wydobycie ropy i gazu

Foto: Bloomberg

Gdańska spółka ogłosiła program o nazwie „Efektywność i Rozwój 2013-15", który ma wesprzeć strategię koncernu opracowaną na lata 2011-15 i zapewnić wzrost jego wartości.

– Naszym celem jest koncentracja na podstawowym biznesie. Dążymy też do uproszczenia struktury grupy, aby uwolnione w ten sposób środki przeznaczyć na dalszą ekspansję i rozwój – mówi Paweł Olechnowicz, prezes Grupy Lotos.

Więcej ropy

Najważniejszym celem są poszukiwania i wydobycie ropy i gazu. Jeszcze w 2015 r. planowane jest rozpoczęcie komercyjnej eksploatacji ropy ze złoża B8 na Morzu Bałtyckim. Planowana wielkość produkcji to około 220 tys. ton surowca. Z kolei zasoby złoża szacowane są na 3,5 mln ton ropy. – Obecnie trwa przetarg, w ramach którego w drugiej połowie lipca chcemy pozyskać partnera do B8 – mówi Zbigniew Paszkowicz, wiceprezes ds. poszukiwań i wydobycia Grupy Lotos.

Koncern kontynuuje wydobycie z bałtyckiego złoża B3. Dzięki naprawie platformy wydobywczej zakłada wzrost rocznej produkcji ropy o 15 tys. ton. W efekcie do 2026 r. ma ona wynieść nawet 100 tys. ton rocznie. Ilość pozostałego do wydobycia surowca szacowana jest na 1,5 mln ton.

Na przełomie 2016 i 2017 r. ma ruszyć wydobycie gazu ziemnego ze złóż B4 i B6. Powołana w kwietniu spółka celowa Baltic Gas zamierza w tym roku pozyskać dane sejsmiczne oraz dokonać wyboru koncepcji zagospodarowania złóż. Ich zasoby są szacowane na 4 mld m sześc. Gaz prawdopodobnie będzie trafiał do gdańskiej rafinerii nowym gazociągiem o długości 130 km i będzie wykorzystywany do produkcji wodoru lub ciepła.

Grupa Lotos zamierza prowadzić poszukiwania i wydobycie nie tylko na morzu, ale i na lądzie. W tym celu współpracuje z PGNiG na trzech koncesjach: Górowo Iławeckie i Bartoszyce (woj. warmińsko-mazurskie) oraz Kamień Pomorski (Zachodniopomorskie).

Lepsza rentowność

Grupa Lotos będzie również prowadzić inwestycje związane z działalnością gdańskiej rafinerii. Kluczowe znaczenie w tym obszarze ma mieć projekt dotyczący budowy zakładu petrochemicznego, realizowany wspólnie z Grupą Azoty. W jego ramach oba koncerny pracują obecnie nad wstępnym studium wykonalności dla dwóch inwestycji. Pozytywne wyniki studium wykonalności pozwolą na rozpoczęcie prac projektowych nad wybranym wariantem. Głównym odbiorcą produktów z nowej instalacji będzie Grupa Azoty. – Budowa zakładu petrochemicznego pochłonie około 2 mld dol. – uważa Marek Sokołowski, wiceprezes i dyrektor ds. produkcji i rozwoju Grupy Lotos.

Koncern planuje też wybudować na terenie rafinerii tzw. instalację opóźnionego koksowania, która bezpośrednio wpłynie na wzrost efektywności przerobu ropy. Dzięki niej przestanie produkować nieopłacalny ciężki olej opałowy. Wzrośnie za to produkcja paliw motorowych  (o 900 tys. ton rocznie) oraz koksu (o ok. 350 tys. ton rocznie). Instalacja ma być oddana do użytku w 2017 r. Jej uruchomienie powinno zwiększyć rentowność Grupy Lotos.

Spółka zakłada też rozbudowę sieci stacji paliw, zwłaszcza w segmencie ekonomicznym. Do 2015 r. pod marką Lotos Optima ma funkcjonować ponad 260 obiektów.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora t.furman@rp.pl

Gdańska spółka ogłosiła program o nazwie „Efektywność i Rozwój 2013-15", który ma wesprzeć strategię koncernu opracowaną na lata 2011-15 i zapewnić wzrost jego wartości.

– Naszym celem jest koncentracja na podstawowym biznesie. Dążymy też do uproszczenia struktury grupy, aby uwolnione w ten sposób środki przeznaczyć na dalszą ekspansję i rozwój – mówi Paweł Olechnowicz, prezes Grupy Lotos.

Pozostało 87% artykułu
Energetyka
Energetyka trafia w ręce PSL, zaś były prezes URE może doradzać premierowi
Energetyka
Przyszły rząd odkrywa karty w energetyce
Energetyka
Dziennikarz „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” najlepszym dziennikarzem w branży energetycznej
Energetyka
Niemieckie domy czeka rewolucja. Rząd w Berlinie decyduje się na radykalny zakaz
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Energetyka
Famur o próbie wrogiego przejęcia: Rosyjska firma skazana na straty, kazachska nie