Z tego artykułu się dowiesz:
- Na czym polega mechanizm CBAM i jakie branże obejmuje?
- Jakie są kluczowe wymogi dla importerów w związku z wprowadzeniem CBAM od 2026 r.?
- Kto będzie odpowiedzialny za realizację zadań związanych z CBAM w Polsce?
- W jaki sposób CBAM może wpłynąć na konkurencyjność unijnych producentów na rynkach światowych?
Od 2026 r. unijni importerzy towarów objętych CBAM będą mieli obowiązek kupowania certyfikatów CBAM. Cena certyfikatów będzie skorelowana z tygodniową średnią ceną aukcyjną uprawnień w EU ETS. Importerzy do UE będą deklarować emisje zawarte w ich imporcie i co roku będą mieli obowiązek umorzenia odpowiedniej liczby certyfikatów. Przyjęty przez rząd projekt to implementacja do polskiego prawa i wdrożenie rozporządzenia UE z 2023 r. dotyczącego CBAM.
Czym jest CBAM i kogo obejmie?
CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism) będzie nakładany na trafiające na obszar celny Unii Europejskiej: cement, energię elektryczną, nawozy, żeliwo i stal, aluminium oraz wodór. Pełne wdrożenie CBAM ma nastąpić 1 stycznia 2026 r.
Czytaj więcej:
Od przyszłego roku importerzy towarów z wyżej wskazanych sektorów będą musieli raportować emisje CO2 i nabywać certyfikaty CBAM, których cena będzie odzwierciedlać koszt uprawnień do emisji w systemie EU ETS. Z końcem tego roku kończy się tym samym okres przejściowy wdrażania CBAM, który rozpoczął się 1 października 2023 r. Celem CBAM ma być uwzględnienie w cenach importowanych spoza UE towarów kosztów związanych z emisją CO2