Reklama

Tajemnica drożejących paliw w Rosji

Od wprowadzenia zachodnich sankcji wobec Rosji, Moskwa łata dziurawy budżet podnosząc opodatkowanie paliw. A te drożeją, choć ropa na świecie tanieje.

Aktualizacja: 30.07.2016 15:44 Publikacja: 30.07.2016 15:05

Tajemnica drożejących paliw w Rosji

Foto: 123RF

Od lipca 2014 r. ceny ropy na świecie spadły o 60 proc., natomiast najpopularniejsza benzyna w Rosji - AI-92 podrożała o 11 proc. - obliczyła agencja Reuters. W tym samym czasie w USA jak i w innych krajach rynek szybko reagował na taniejący surowiec. W USA benzyna potaniała o 38 proc.

Rosyjską „anomalię" Reuters tłumaczy faktem, że korzyść rosyjskich kierowców z taniej ropy niwelowana jest przez podnoszone przez Kreml opodatkowanie paliw. Dochody budżetu wzrosły dzięki podniesieniu akcyzy o 200 mld rubli w ciągu roku. To 1,4 proc. wszystkich wpływów do kasy państwa. „W ten sposób rząd zmniejsza deficyt bez sięgania po ryzykowne politycznie posunięcia jak podniesienie podatków dla obywateli" - podkreśla Reuters. Kierowcy reagują po swojemu. Dramatycznie spadła liczba kupowanych nowych samochodów i po raz pierwszy od 15 lat - zmniejszył się popyt na paliwa. Według wyliczeń Vygon Consulting o 1,4 proc. w 2015 r. a w tym roku oczekiwany jest dalszy spadek sprzedaży na stacjach o 3,7 proc.. W 2017 r. będzie to jeszcze więcej - kierowcy kupią mniej o 3,8 proc.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Energetyka
Premier powołał na stanowisko nową prezes Urzędu Regulacji Energetyki
Energetyka
Nowy sojusz energetyczny w rządzie? Apel o zwiększenie kompetencji resortu energii
Energetyka
Bloki gazowe i magazyny energii gwarancją stabilności systemu
Energetyka
Ile będą kosztować osłony chroniące przed podwyżkami cen ciepła? Minister podaje szacunki
Energetyka
Nowoczesna energetyka potrzebuje inteligentnych sieci dystrybucyjnych
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama