RWE Polska ukarana przez UOKiK

Podpisywanie umów "in blanco”– to praktyka RWE Polska, którą zakwestionowała Prezes UOKiK. Na przedsiębiorcę za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów została nałożona kara ponad 1,9 mln zł

Aktualizacja: 22.12.2011 13:35 Publikacja: 22.12.2011 10:14

RWE Polska ukarana przez UOKiK

Foto: Bloomberg

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na bieżąco monitoruje umowy, które przedsiębiorstwa energetyczne zawierają z konsumentami oraz analizuje napływające do Urzędu skargi. Tym razem wątpliwości Prezes UOKiK wzbudziły umowy, które spółka RWE Polska zawierała z konsumentami.

Zdaniem UOKiK, RWE Polska przedkładała do podpisu nieuzupełnione w istotnej części kontrakty – tzw. in blanco. Jak się okazało, konsument który chciał skorzystać z oferty spółki podpisywał umowę, która nie była kompletna i dawała przedsiębiorcy możliwość uzupełnienia pustych miejsc po jej podpisaniu. Informacje o grupie taryfowej, mocy umownej, okresie rozliczeniowym, czasie obowiązywania umowy uzupełniała spółka. Klient dowiadywał się ile ostatecznie będzie płacił za prąd po podpisaniu kontraktu – tymczasem to przed jego zawarciem powinien mieć rzetelne informacje o usłudze.

Prezes UOKiK stwierdziła, że RWE Polska stosowała nieuczciwą praktykę rynkową i nałożyła na spółkę karę finansową w wysokości 1 mln 928 tys. 144 zł.

RWE zrzuca winę na deweloperów

Deweloperzy bez wiedzy spółki przedstawiali klientom do podpisu druki umów z RWE, które klienci wypełniali w niepełnym zakresie i podpisywali; następnie umowy te były przesyłane przez deweloperów lub klientów do RWE – podała spółka w komunikacie.

- Praktyka, którą wskazał UOKiK była stosowana przez ok. pięć miesięcy w 2009 r., dotyczyła niewielkiej części klientów indywidualnych, którzy zawierali umowę z RWE za pośrednictwem deweloperów i nie kontaktowali się bezpośrednio z obsługą klienta RWE, która zawsze w sytuacji zawierania umów udziela pełnej i rzetelnej informacji o zasadach i warunkach sprzedaży – podaje Iwona Jarzębska, Dyrektor ds Komunikacji RWE Polska.

Spółka nie miała wiedzy o fakcie, iż taka procedura jest stosowana przez deweloperów. - Niezwłocznie po wskazaniu zastrzeżeń przez UOKiK, RWE wprowadziła nowe zasady i procedury, które w pełni gwarantują klientom prawo do rzetelnej informacji o warunkach umowy przed jej zawarciem – zapewnia Jastrzębska.

RWE nie podaje, czy odwoła się od decyzji UOKiK.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na bieżąco monitoruje umowy, które przedsiębiorstwa energetyczne zawierają z konsumentami oraz analizuje napływające do Urzędu skargi. Tym razem wątpliwości Prezes UOKiK wzbudziły umowy, które spółka RWE Polska zawierała z konsumentami.

Zdaniem UOKiK, RWE Polska przedkładała do podpisu nieuzupełnione w istotnej części kontrakty – tzw. in blanco. Jak się okazało, konsument który chciał skorzystać z oferty spółki podpisywał umowę, która nie była kompletna i dawała przedsiębiorcy możliwość uzupełnienia pustych miejsc po jej podpisaniu. Informacje o grupie taryfowej, mocy umownej, okresie rozliczeniowym, czasie obowiązywania umowy uzupełniała spółka. Klient dowiadywał się ile ostatecznie będzie płacił za prąd po podpisaniu kontraktu – tymczasem to przed jego zawarciem powinien mieć rzetelne informacje o usłudze.

Energetyka
Energetyka trafia w ręce PSL, zaś były prezes URE może doradzać premierowi
Energetyka
Przyszły rząd odkrywa karty w energetyce
Energetyka
Dziennikarz „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” najlepszym dziennikarzem w branży energetycznej
Energetyka
Niemieckie domy czeka rewolucja. Rząd w Berlinie decyduje się na radykalny zakaz
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Energetyka
Famur o próbie wrogiego przejęcia: Rosyjska firma skazana na straty, kazachska nie