PERN Przyjaźń wybuduje terminal naftowy na czas

Stan zaawansowania prac przy sztandarowej inwestycji firmy PERN Przyjaźń wynosi ok. 35 procent.

Publikacja: 30.10.2014 10:07

Tak będzie wyglądać nowy terminal

Tak będzie wyglądać nowy terminal

Foto: materiały prasowe

Budowa terminalu naftowego w Gdańsku, który ma zapewnić Polsce bezpieczeństwo energetyczne w zakresie dostaw ropy, przebiega zgodnie z planem, a w niektórych obszarach jest nawet bardziej zaawansowana, niż wynika to z harmonogramu. Przedstawiciele PERN Przyjaźń podają, że stan zaawansowania prac wynosi już ok. 35 proc.

– Prace przy budowie terminalu naftowego idą pełną parą i zrobimy wszystko, żeby skończyły się w terminie. Wiemy, jak ważna to inwestycja dla polskiej gospodarki, szczególnie dziś, gdy takie słowa jak bezpieczeństwo energetyczne i bezpieczeństwo dostaw ropy nabrały nowego znaczenia – mówi Marcin Moskalewicz, prezes PERN Przyjaźń. Termin zakończenia inwestycji wyznaczony jest na koniec przyszłego roku.

Spółka przypomina, że nie tak dawno, bo zaledwie w połowie lutego, zostały wydane ostateczna decyzja zatwierdzająca projekt budowlany oraz pozwolenie na jego budowę. Kamień węgielny wmurowano pod koniec marca.

W pierwszym etapie, kosztem 415 mln zł, powstanie sześć zbiorników na ropę oraz infrastruktura niezbędna do ich obsługi. Buduje je konsorcjum na czele z firmą IDS-Bud. Po zakończeniu wszystkich prac w Polsce będzie można magazynować dodatkowych 375 tys. m sześc. surowca.

Terminal w Gdańsku ma odgrywać kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa dostaw ropy, a docelowo również gotowych paliw. Dodatkowo wzrośnie elastyczność transportu surowca przez polską infrastrukturę.

Budowie terminalu towarzyszy prowadzona równocześnie rozbudowa naftoportu o kolejne, piąte już stanowisko przeładunkowe, wraz z wyposażeniem do obsługi statków.

Inwestycja warta prawie 37 mln zł, którą prowadzi spółka zależna od PERN Przyjaźń, pozwoli na zwiększenie zdolności przeładunkowych produktów naftowych o 2 mln t rocznie. Jednocześnie odciąży inne stanowiska przeładunkowe. Nowe stanowisko ma być oddane  do użytku jeszcze w tym roku, w grudniu.

PERN Przyjaźń chce też wybudować w Gdańsku zbiorniki o łącznej pojemności 325 tys. m sześc. służące do magazynowania produktów ropopochodnych, chemikaliów, paliwa lotniczego oraz biokomponentów dodawanych do paliw. Jednocześnie w pobliżu terminalu planowana jest budowa bocznicy kolejowej oraz stacji autocystern.

W efekcie terminal będzie w stanie wesprzeć logistycznie budowę instalacji petrochemicznej planowanej w przyszłości przez Grupę Lotos i Grupę Azoty. Zgodnie z wcześniejszymi planami ten etap inwestycji powinien być zrealizowany do 2018 r.

Budowa terminalu naftowego w Gdańsku, który ma zapewnić Polsce bezpieczeństwo energetyczne w zakresie dostaw ropy, przebiega zgodnie z planem, a w niektórych obszarach jest nawet bardziej zaawansowana, niż wynika to z harmonogramu. Przedstawiciele PERN Przyjaźń podają, że stan zaawansowania prac wynosi już ok. 35 proc.

– Prace przy budowie terminalu naftowego idą pełną parą i zrobimy wszystko, żeby skończyły się w terminie. Wiemy, jak ważna to inwestycja dla polskiej gospodarki, szczególnie dziś, gdy takie słowa jak bezpieczeństwo energetyczne i bezpieczeństwo dostaw ropy nabrały nowego znaczenia – mówi Marcin Moskalewicz, prezes PERN Przyjaźń. Termin zakończenia inwestycji wyznaczony jest na koniec przyszłego roku.

Energetyka
Bez OZE ani rusz
Energetyka
Inwestorzy i przemysł czekają na przepisy prawne regulujące rynek wodoru
Energetyka
Niemiecka gospodarka na zakręcie. Firmy straszą zwolnieniami
Energetyka
Energetyka trafia w ręce PSL, zaś były prezes URE może doradzać premierowi
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Energetyka
Przyszły rząd odkrywa karty w energetyce
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje