PERN Przyjaźń wybuduje terminal naftowy na czas

Stan zaawansowania prac przy sztandarowej inwestycji firmy PERN Przyjaźń wynosi ok. 35 procent.

Publikacja: 30.10.2014 10:07

Tak będzie wyglądać nowy terminal

Tak będzie wyglądać nowy terminal

Foto: materiały prasowe

Budowa terminalu naftowego w Gdańsku, który ma zapewnić Polsce bezpieczeństwo energetyczne w zakresie dostaw ropy, przebiega zgodnie z planem, a w niektórych obszarach jest nawet bardziej zaawansowana, niż wynika to z harmonogramu. Przedstawiciele PERN Przyjaźń podają, że stan zaawansowania prac wynosi już ok. 35 proc.

– Prace przy budowie terminalu naftowego idą pełną parą i zrobimy wszystko, żeby skończyły się w terminie. Wiemy, jak ważna to inwestycja dla polskiej gospodarki, szczególnie dziś, gdy takie słowa jak bezpieczeństwo energetyczne i bezpieczeństwo dostaw ropy nabrały nowego znaczenia – mówi Marcin Moskalewicz, prezes PERN Przyjaźń. Termin zakończenia inwestycji wyznaczony jest na koniec przyszłego roku.

Spółka przypomina, że nie tak dawno, bo zaledwie w połowie lutego, zostały wydane ostateczna decyzja zatwierdzająca projekt budowlany oraz pozwolenie na jego budowę. Kamień węgielny wmurowano pod koniec marca.

W pierwszym etapie, kosztem 415 mln zł, powstanie sześć zbiorników na ropę oraz infrastruktura niezbędna do ich obsługi. Buduje je konsorcjum na czele z firmą IDS-Bud. Po zakończeniu wszystkich prac w Polsce będzie można magazynować dodatkowych 375 tys. m sześc. surowca.

Terminal w Gdańsku ma odgrywać kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa dostaw ropy, a docelowo również gotowych paliw. Dodatkowo wzrośnie elastyczność transportu surowca przez polską infrastrukturę.

Budowie terminalu towarzyszy prowadzona równocześnie rozbudowa naftoportu o kolejne, piąte już stanowisko przeładunkowe, wraz z wyposażeniem do obsługi statków.

Inwestycja warta prawie 37 mln zł, którą prowadzi spółka zależna od PERN Przyjaźń, pozwoli na zwiększenie zdolności przeładunkowych produktów naftowych o 2 mln t rocznie. Jednocześnie odciąży inne stanowiska przeładunkowe. Nowe stanowisko ma być oddane  do użytku jeszcze w tym roku, w grudniu.

PERN Przyjaźń chce też wybudować w Gdańsku zbiorniki o łącznej pojemności 325 tys. m sześc. służące do magazynowania produktów ropopochodnych, chemikaliów, paliwa lotniczego oraz biokomponentów dodawanych do paliw. Jednocześnie w pobliżu terminalu planowana jest budowa bocznicy kolejowej oraz stacji autocystern.

W efekcie terminal będzie w stanie wesprzeć logistycznie budowę instalacji petrochemicznej planowanej w przyszłości przez Grupę Lotos i Grupę Azoty. Zgodnie z wcześniejszymi planami ten etap inwestycji powinien być zrealizowany do 2018 r.

Budowa terminalu naftowego w Gdańsku, który ma zapewnić Polsce bezpieczeństwo energetyczne w zakresie dostaw ropy, przebiega zgodnie z planem, a w niektórych obszarach jest nawet bardziej zaawansowana, niż wynika to z harmonogramu. Przedstawiciele PERN Przyjaźń podają, że stan zaawansowania prac wynosi już ok. 35 proc.

– Prace przy budowie terminalu naftowego idą pełną parą i zrobimy wszystko, żeby skończyły się w terminie. Wiemy, jak ważna to inwestycja dla polskiej gospodarki, szczególnie dziś, gdy takie słowa jak bezpieczeństwo energetyczne i bezpieczeństwo dostaw ropy nabrały nowego znaczenia – mówi Marcin Moskalewicz, prezes PERN Przyjaźń. Termin zakończenia inwestycji wyznaczony jest na koniec przyszłego roku.

Energetyka
Dziennikarz "Parkietu" i "Rzeczpospolitej" znów najlepszy
Materiał Promocyjny
BIO_REACTION 2025
Energetyka
Rozmowy ZE PAK z bankami z szansą na finał. Nadzieje inwestorów rosną
Energetyka
Rządowe wsparcie pomaga spółkom energetycznym
Energetyka
Bezpieczeństwo energetyczne w dobie transformacji. Debata na EKG
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Energetyka
Rząd znalazł sposób, aby odratować Rafako. Są inwestorzy
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont