Reklama

Jeszcze jeden reaktor atomowy może pojawić się w Polsce

W cieniu wielkich kontraktów na elektrownie nuklearne doszło w Polsce do innego wydarzenia, które z perspektywy energetyki jądrowej było nie mniej – a może i bardziej – znaczące.

Publikacja: 29.11.2022 03:00

Współpraca NCBJ i JAEA zaczęła się już kilka lat temu

Współpraca NCBJ i JAEA zaczęła się już kilka lat temu

Foto: JAEA - ncbj.gov.pl

Ubiegły tydzień był w Narodowym Centrum Badań Jądrowych czasem wyjątkowym: we wtorek szef NCBJ, prof. Krzysztof Kurek, podpisał z prezesem Japońskiej Agencji Energii Atomowej porozumienie wdrażające, dotyczące współpracy obu instytucji w zakresie badań nad rozwojem technologii reaktorów wysokotemperaturowych chłodzonych gazem. Towarzyszyła mu także umowa na zakup dokumentacji projektu podstawowego reaktora badawczego HTGR, który miałby stanąć w Polsce.

Współpraca z Tokio trwa już od kilku lat, ale to podjęta w zeszłym roku decyzja rządu umożliwiła NCBJ dalsze zaangażowanie w prace badawczo-rozwojowe nad technologią HTGR. Tym razem chodzi o wspomniany projekt podstawowy i raport na temat bezpieczeństwa reaktora. Docelowo chodzi o to, by wysokotemperaturowy reaktor chłodzony gazem został zbudowany i uruchomiony w Polsce.

Pozostało jeszcze 81% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Atom
Władze Wielkopolski nie ustępują w walce o drugą elektrownię jądrową
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Atom
Kto dostarczy technologię dla drugiej elektrowni jądrowej? W grze cztery kraje
Atom
PGE przejmie pełną kontrolę nad atomową spółką w Koninie. Jest porozumienie z ZE PAK
Atom
Największa elektrownia atomowa Europy zasilana z generatorów diesla. Tak działają Rosjanie
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Atom
Ruszą kluczowe przygotowania terenu pod budowę atomu w Choczewie
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama