Import węgla nakręca porty

Polskie porty z szansami na kolejny rekordowy rok w przeładunkach. Nowe inwestycje mają zwiększyć ich konkurencyjność i zapewnić dalsze zwyżki.

Publikacja: 23.04.2018 12:34

Import węgla nakręca porty

Foto: Bloomberg News

Pierwszy kwartał przyniósł kolejny wzrost przeładunków w polskich portach. To dobry prognostyk na cały 2018 r., który dla Gdańska, Gdyni i zespołu portowego Szczecin-Świnoujście może okazać się kolejnym z rzędu rekordowym. To też dobra perspektywa na kolejne lata ze względu na skalę prowadzonych w portach inwestycji, nakierowanych na zwiększenie możliwości przeładunkowych.

W górę poszybowały zwłaszcza wyniki Portu Gdańsk. – Mamy za sobą historyczny I kwartał – stwierdza Agata Kupracz, rzeczniczka portu.
Dynamika wzrostu w ujęciu rocznym sięgnęła 44 proc. To w dużym stopniu zasługa marca, który zakończył się wyjątkowo: przeładowano ponad 4,65 mln ton. To o 63,6 proc. więcej niż w marcu ub. roku. W rezultacie od stycznia przez gdański port przeszło ponad 12,7 mln ton towarów.

– Takiego wyniku gdański port jeszcze nigdy nie osiągnął. To pozwala wierzyć, że cały rok będzie wyjątkowo udany – zapowiada Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Węgiel mocno w górę

Rekordowe zwyżki przyniosły przeładunki paliw (o 41 proc. r./r.), węgla (o 154 proc.) i drobnicy. Tej ostatniej przetransportowano prawie 5,5 mln ton, o blisko połowę więcej niż w I kwartale rok wcześniej. O 47 proc., do 480 tys. sztuk, podskoczyła liczba przechodzących przez port kontenerów (licząc standardowe kontenery, 20-stopowe).
W porcie przybyło także przeładowywanych samochodów: od stycznia do marca 23,5 tys. sztuk, co w porównaniu z I kwartałem sprzed roku daje wzrost 80-procentowy.
W Gdyni przeładunki wzrosły łącznie o 5 proc., do ponad 5,3 mln ton. Tu też w górę poszybowały węgiel i koks – o 68 proc., ale jeszcze wyżej drewno – przeszło dziesięciokrotnie.

– Rok 2018 zapowiada nam się pod znakiem rekordowych przeładunków – podkreśla Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
W zespole portów Szczecin-Świnoujście przeładunki wzrosły o 6,2 proc. Najwięcej w przypadku węgla – o 33 proc., a także rudy – o 25 proc.

Ta ostatnia ma być szczególnie wrażliwa na sytuację gospodarczą: – Od minionego roku mamy duże zwyżki w tej grupie towarowej, co oznacza, iż gospodarka krajowa jest mocno rozpędzona, stąd zapotrzebowanie na ten surowiec – wyjaśnia Monika Woźniak-Lewandowska, specjalista działu marketingu i komunikacji w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Więcej przeładowano także drobnicy, spadek przyniosły zboża. W sumie przez oba porty przeszło 6,8 mln ton towarów. W całym 2018 roku będzie to 25 mln ton.

Nowe terminale

W tym roku i kolejnych latach zarówno porty w Gdańsku i Gdyni, jak również w Szczecinie i Świnoujściu będą inwestować w zwiększenie zdolności przeładunkowych.
Gdańsk poszerzy dotychczasową skalę robót o pogłębienie toru wodnego i rozbudowę nabrzeży.

W Porcie Zewnętrznym będzie rozbudowywana sieć dróg i torów kolejowych. W sumie tegoroczne inwestycje pochłoną ok. 170 mln zł.
W Gdyni jednym z najważniejszych przedsięwzięć będzie budowa nowego terminala promowego. Rozbudowywane będą m.in. stanowiska do przeładunków paliw. Inwestycja ma być ukończona w połowie przyszłego roku.

Z kolei w zespole portowym Szczecin-Świnoujście do najważniejszych inwestycji należeć będzie pogłębienie toru wodnego Świnoujście–Szczecin. W samym Świnoujściu zaplanowano m.in. przystosowanie Terminalu Promowego do obsługi transportu intermodalnego i budowę w porcie zewnętrznym stanowiska dla statków transportujących LNG. W najbliższych latach inwestycje w poprawę i rozwój infrastruktury mają sięgnąć 1,5 mld zł.
Zarobią na pasażerach

Portowe inwestycje mają nie tylko poprawić zdolności przeładunkowe, ale też zwiększyć atrakcyjność portów dla kontrahentów. Przykładowo Gdynia chce być w regionie liderem usług promowych, a nowy terminal ma umożliwić rozwój Autostrady Morskiej Gdynia–Karlskrona.

Z kolei Gdańsk inwestuje w obsługę ruchu turystycznego, który w ub.r. przyniósł mu przeszło 1 mln zł przychodów. W tym roku do portu wpłyną 74 statki wycieczkowe – najwięcej w historii. A kolejny wzrost liczby obsługiwanych pasażerów ma przynieść m.in. wprowadzenie przez Polską Żeglugę Bałtycką drugiego promu na linii Gdańsk–Nynashamn.

Obok inwestycji samych portów kluczowa dla ich rozwoju będzie rozbudowa połączeń drogowych i kolejowych, które wciąż nie zapewniają optymalnych warunków transportowych.
Gdańsk planuje wydać na ulepszenie infrastruktury prawie 29 mln euro. Jeszcze większych nakładów wymaga usprawnienie dojazdu do portu w Gdyni. A ponad 600 mln zł ma wydać kolej na poprawienie dojazdu do portów w Szczecinie i Świnoujściu.

Pierwszy kwartał przyniósł kolejny wzrost przeładunków w polskich portach. To dobry prognostyk na cały 2018 r., który dla Gdańska, Gdyni i zespołu portowego Szczecin-Świnoujście może okazać się kolejnym z rzędu rekordowym. To też dobra perspektywa na kolejne lata ze względu na skalę prowadzonych w portach inwestycji, nakierowanych na zwiększenie możliwości przeładunkowych.

W górę poszybowały zwłaszcza wyniki Portu Gdańsk. – Mamy za sobą historyczny I kwartał – stwierdza Agata Kupracz, rzeczniczka portu.
Dynamika wzrostu w ujęciu rocznym sięgnęła 44 proc. To w dużym stopniu zasługa marca, który zakończył się wyjątkowo: przeładowano ponad 4,65 mln ton. To o 63,6 proc. więcej niż w marcu ub. roku. W rezultacie od stycznia przez gdański port przeszło ponad 12,7 mln ton towarów.

Pozostało 82% artykułu
Węgiel
Polskie firmy wybudują na Ukrainie "drugą Bogdankę"? Jest list intencyjny
Materiał Promocyjny
Zwinny, wyrazisty i dynamiczny. SUV, który bryluje na europejskich salonach
Węgiel
Turcja kupuje węgiel skradziony Ukrainie. Biały Dom ostrzega Ankarę
Węgiel
Górnicy z Bełchatowa zapowiadają protest w Warszawie
Węgiel
Enea chce więcej za Bogdankę, niż daje Skarb Państwa. Liczy na negocjacje
Materiał Promocyjny
THE FUTURE OF FINANCE
Węgiel
Bogdanka ze słabszym zyskiem ze sprzedaży węgla
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej