Ruszył terminal naftowy w Gdańsku

materiały prasowe

Zbudowany przez PERN największy paliwowy terminal morski w naszej części Europy rozpoczyna działalność

W piątek o godz. 15.00 zakończył się historyczny przeładunek ok. 100 tys. ton ropy naftowej z tankowca Stena Arctica do zbiorników zbudowanego przez PERN Terminala Naftowego w Gdańsku. Pierwszy nad polskim wybrzeżem Bałtyku tego typu terminal to kompletny hub morski niezwykle ważny dla bezpieczeństwa energetycznego kraju w zakresie dostaw ropy naftowej. Został zrealizowany ciągu zaledwie 25 miesięcy, zgodnie z planowanym budżetem – 412 mln zł. Terminal jest wyposażony w sześć potężnych zbiorników w o poj. 62,5 tys. m sześc. każdy, rurociągi zewnętrzne i wewnętrzne na ropę naftową, oczyszczalnię ścieków, pompownie ropy i p.poż (z czterema zbiornikami na wodę po 2,5 tys. m sześc. każdy). Obiekt znajduje się na Wolnym Obszarze Celnym. Inwestycję realizowały niemal w 100 proc. polskie firmy budowlane.

– Uruchomienie Terminala Naftowego w Gdańsku to bez wątpienia istotny element, którego celem jest wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego naszego kraju. Zapewni on ciągłość dostaw ropy naftowej dla naszej gospodarki – podkreśla minister energii Krzysztof Tchórzewski.

O znaczeniu wybudowanego przez PERN Terminala Naftowego dla polskiej gospodarki najlepiej świadczą możliwości jakie otwiera przed krajowymi rafineriami oraz operatorami surowca z całego świata. Terminal zapewni bowiem separację wielu gatunków ropy z różnych regionów świata, na które systematycznie rośnie zapotrzebowanie w rafineriach Orlenu i Lotosu. Terminal ułatwi ich transport, a możliwość kumulacji surowca pozwoli kupować taniej większe partie ropy. Bliskość rafinerii Lotosu i Naftoportu – z wpięciem w sieć rurociągów PERN – ułatwi logistykę.

W PERN przekonują, że terminal otworzy Polskę na nowe możliwości tradingowe (handlowe) surowca. Oprócz stosowanych do tej pory szybkich transakcji zakup-transport-sprzedaż, będzie można przeładować surowiec do zbiorników, by po pewnym okresie magazynowania, odsprzedać go dalej z zyskiem do polskiego lub zagranicznego odbiorcy. Państwowa spółka zaznacza, że – dzięki terminalowi – na rynku polskim pojawią się też zupełnie nowi dostawcy surowca, którzy mogą go zaoferować rafineriom.

– Przed zarządem PERN stoi obecnie zadanie, by optymalnie wykorzystać możliwości tego hubu morskiego w celu zapewnienia maksymalnych przychodów dla spółki, a także wymierne korzyści dla Gdańska, Pomorza i Skarbu Państwa – dodaje Igor Wasilewski, prezes PERN.

Mogą Ci się również spodobać

Bułgaria wraca do budowy drugiej siłowni atomowej

Po ponad 5 latach Bułgaria wraca do budowy drugiej elektrowni atomowej. Na początku grudnia ...

Gazociąg TANAP jest gotowy

Za miesiąc rozpocznie pracę Gazociąg Trans Anatolijski. To główna składowa Południowego Korytarza Gazowego omijającego Rosję. ...

Nord Stream II w polskim UOKiK

Podmioty, które chcą budować drugą nitkę gazociągu Nord Stream zwróciły się do polskiego UOKiK ...

Pod koniec roku łupki mogą powrócić do gry

Po raz pierwszy amerykańskie koncerny zmniejszają wydobycie ropy z pokładów łupkowych. Producenci takiej ropy ...

PGE weszła na drogę transformacji

Zgodnie z globalnymi trendami energetyka podlega dynamicznym zmianom, a najbliższe lata zadecydują o kształcie ...

Najdroższy projekt naftowy staje dęba

Kazachskie złoże ropy, nazywane z racji swoich zasobów „drugim Kuwejtem”, może doprowadzić posiadaczy licencji ...