– Pierwsza w historii aukcja gazu przeprowadzona przez Gazprom i Gazprom Export, trwająca od 7 do 10 września br., została pomyślnie zakończona. Firma osiągnęła wszystkie cele, ustanowione podczas etapów przygotowania i wprowadzenia aukcji. W szczególności, przetestowano nowe mechanizmy sprzedaży, które stanowią dodatek do obecnego systemu kontraktów długoterminowych – głosi komunikat Gazpromu.
W sumie firma podpisała ponad 40 umów z 15 klientami na 1 mld m3 gazu. Jest to ponad jedna trzecia oferty (Gazprom chciał sprzedać 3,2 mld m3). Koncern nie podał cen, za jakie klienci zdecydowali się kupić rosyjski gaz na zimę. W pierwszym dniu aukcji w ogóle nie było chętnych. Żadna z 39 dopuszczonych do udziału firm nie licytowała.
Gazprom podał jedynie, że „ceny gazu na aukcji okazały się być wyższe, niż w kontraktach długoterminowych firmy Gazprom Export na zbliżający się okres zimowy (październik 2015 – marzec 2016) w środkowej i północnej Europie oraz w Niemczech. Co więcej, ceny na aukcjach były wyższe niż ceny na rynku spotowym i ceny kontraktów terminowych w europejskich hubach gazowych”.
Niestety tych danych nie ma jak zweryfikować, bo Gazprom nie ujawnił ceny wyjściowej (media mówiły o 350 dol./1000 m3, w momencie gdy gaz na europejskich giełdach był po 320 dol.). Ceny w kontraktach długoterminowych są natomiast najniższe od wielu lat, bowiem powiązane z tanią ropą.
Zdaniem szefów koncernu „wyniki aukcji potwierdziły, że model cenowy Gazpromu oparty na połączeniu modelu opartego o cenę ropy i modelu opartego na hubach (tzw. ceny hybrydowe) jest odpowiedni”.