Przypłynął 50. statek z LNG

FOTO. POLSKIE LNG

W niedzielę metanowiec Iberica Knutsen dostarczył do Świnoujścia skroplony gaz ziemny. Tym samym łączna ilość sprowadzonego morzem przez PGNiG surowca wynosi już 5,7 mld m sześc. po regazyfikacji.

 

Do terminalu LNG w Świnoujściu przypłynął 50. statek ze skroplonym gazem ziemnym. Metanowiec o nazwie Iberica Knutsen przetransportował około 57 tys. ton LNG z amerykańskiego portu Sabine Pass. Odbiorcą jest PGNiG, a dostawcą hiszpańska firma Naturgy (dawna Gas Natural Fenosa).

Do tej pory, przed komercyjnym uruchomieniem gazoportu, zrealizowano do naszego kraju dwie dostawy techniczne LNG. Z kolei gdy już oddano go do użytku przyjęto: 37 statków z Kataru w ramach kontraktu długoterminowego z Qatargas, 9 dostaw spotowych – z Norwegii, USA i Kataru oraz pierwszą dostawę w ramach umowy średnioterminowej z brytyjską firmą Centrica. Tym samym metanowce zawijały do terminalu w Świnoujściu ze średnią częstotliwością dwa razy w miesiącu. Wliczając obecną dostawę, PGNiG zakupiło do tej pory ponad 4,2 mln ton LNG, co po regazyfikacji odpowiada około 5,7 mld m sześc. surowca.

Obecne roczne zdolności regazyfikacyjne terminalu wynoszą 5 mld m sześc. W całości są zarezerwowane przez PGNiG. Polskie LNG, właściciel i operator gazoportu chce go jednak rozbudować. Spółka uzyskała już komplet decyzji środowiskowych oraz lokalizacyjnych dotyczących wszystkich projektów realizowanych w ramach programu rozbudowy terminalu LNG. Jednocześnie trwają postepowania przetargowe. Pierwsze z nich, ogłoszone w grudniu 2018 r., ma wyłonić wykonawcę trzech kluczowych elementów programu rozbudowy części lądowej, czyli dodatkowych instalacji regazyfikacyjnych, trzeciego zbiornika LNG i instalacji przeładunkowej LNG na kolej. – Podpisanie umowy z wybranym wykonawcą przewidujemy do końca 2019 r. Osiągnięcie przepustowości 7,5 mld m sześc. rocznie planowane jest na 2021 rok – informuje Polskie LNG. Pozostałe dwa projekty w założeniu  mają zostać ukończone w II kwartale 2023 roku.

Drugie postepowanie ogłoszone na początku tego roku dotyczy części morskiej, a dokładniej budowy dodatkowego nabrzeża statkowego. Projekt realizowany jest wspólnie z Zarządem Morskim Portów Szczecin i Świnoujście. Nowe nabrzeże umożliwi załadunek i rozładunek zbiornikowców, przeładunek LNG (transshipment) oraz załadunek jednostek bunkrujących LNG i możliwość bunkrowania.  

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Oto cena czystego powietrza

Inwestycje w zieloną energetykę i kontrolę emisji muszą wynieść co najmniej 4,8 bln dol., ...

Wojciech Jasiński stanął na czele PKN Orlen

Rada nadzorcza największego w Polsce koncernu powołała polityka PiS i byłego ministra skarbu do ...

Indie stawiają na atom

Rząd w Delhi zdecydował o budowie dziesięciu nowych reaktorów jądrowych na potrzeby krajowej energetyki. ...

Naftogaz pisze do Gazpromu

Ukraińcy chcą kupować w Rosji tyle gazu, ile potrzebują, a nie tyle ile wymusza ...

Pożar w Kanadzie nie objął złóż Orlenu

Płocki koncern prewencyjnie zatrzymał część instalacji wydobywających ropę i gaz w Albercie. Jeśli wzrośnie ...

Atomowe puzzle trzeba dalej układać

Orlen miał przejąć połowę udziałów PGE w projekcie atomowym i odciążyć tych, których na ...