Ile będzie nas kosztować unijny podatek od ogrzewania i transportu? Są nowe dane

Wprowadzenie ETS2 może przełożyć się na istotne podwyżki cen paliw do samochodów oraz kosztów ogrzewania mieszkań – przewidują analitycy ING BSK. Oszacowali, że po wejściu w życie tego systemu litr benzyny E95 podrożałby o 46 gr, 1 MWh gazu o 90 zł, zaś tona węgla o 400 zł.

Publikacja: 23.01.2025 17:58

Ile będzie nas kosztować unijny podatek od ogrzewania i transportu? Są nowe dane

Foto: Bloomberg

Podczas przemówienia w Parlamencie Europejskim premier Donald Tusk powiedział, że ludzie nie chcą, by Europa stała się miejscem, gdzie energia jest najdroższa, więc potrzebna jest głęboka, krytyczna i odważna refleksja na temat konsekwencji wprowadzenia, w tak szybkim tempie, systemu ETS2.

Europejska Partia Ludowa, największa w Parlamencie Europejskim, wydała postulat zamrożenia niektórych elementów Zielonego Ładu na dwa lata, w tym także zmiany w ETS2

Jakie będą koszty unijnego podatku od ogrzewania i transportu ETS2?

Zgodnie z harmonogramem system handlu emisjami ETS2, rozszerzający obecny EU ETS m.in. o emisje w transporcie i budynkach, zacznie obowiązywać od 2027 roku, z możliwością przesunięcia na rok 2028. Jego wprowadzenie może przełożyć się na istotne podwyżki cen paliw do samochodów oraz kosztów ogrzewania mieszkań. „Według naszych obliczeń, cena uprawnień PLN200/tonę CO2 (tj. 45 euro) oznacza dodatkowy koszt w wysokości 46 gr za 1 litr E95, 54 gr za 1 litr ON, 90 zł za MWh gazu (obecna taryfa dla odbiorców indywidualnych to 239 zł) oraz około 400 zł za tonę węgla” – czytamy w dzienniku informacyjnym ING.

Czytaj więcej

Odwrót od Zielonego Ładu? Wyjaśniamy, kto może skorzystać i czy to możliwe

System ETS2 ma zostać wprowadzony w połączeniu ze Społecznym Funduszem Klimatycznym, który kraje członkowskie będą mogły wykorzystywać do wdrożenia inwestycji niskoemisyjnych w transporcie i budynkach, szczególnie dla osób dotkniętych ubóstwem energetycznym.

– Do 2027 roku jeszcze dużo czasu, odejście Trumpa od polityki klimatycznej wzmaga dyskusję nad kształtem systemów EU ETS i ETS2 w Europie. Kraje członkowskie, takie jak Polska, mogą wprowadzać swoje działania osłonowe, więc przełożenie tych zmian na inflację jest na razie trudne do ostatecznego oszacowania – zaznaczają autorzy wyliczeń.

Polskie resorty – Klimatu i Środowiska oraz Funduszy i Polityki Regionalnej – zabiegają, aby ETS2 wszedł w życie trzy lata później. 

Podczas przemówienia w Parlamencie Europejskim premier Donald Tusk powiedział, że ludzie nie chcą, by Europa stała się miejscem, gdzie energia jest najdroższa, więc potrzebna jest głęboka, krytyczna i odważna refleksja na temat konsekwencji wprowadzenia, w tak szybkim tempie, systemu ETS2.

Europejska Partia Ludowa, największa w Parlamencie Europejskim, wydała postulat zamrożenia niektórych elementów Zielonego Ładu na dwa lata, w tym także zmiany w ETS2

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Surowce i Paliwa
Huta Częstochowa odżyła. To jednak nie koniec walki o przetrwanie
Materiał Promocyjny
Suzuki Vitara i Suzuki Swift ponownie w gronie liderów rankingu niezawodności
Surowce i Paliwa
Orlen jest bliżej przejęcia od Azotów sztandarowej inwestycji
Surowce i Paliwa
Udziały w ponad 100 koncesjach. Orlen zwiększa obecność w Norwegii
Surowce i Paliwa
Trump apeluje do Brytyjczyków o wycofanie się z wiatraków i powrót do ropy
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Surowce i Paliwa
Daniel Obajtek złożył dwa wnioski do prokuratury ws. Orlenu
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego