W ubiegłym roku konsumpcja sześciu podstawowych rodzajów paliw płynnych wyniosła w naszym kraju 38,1 mln m sześc. i tym samym wzrosła o 6,5 proc. – wynika z danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego. Była też najwyższa w historii. Tradycyjnie, najwięcej zużyliśmy oleju napędowego, bo stanowił on aż 61,2 proc. całej konsumpcji. Na podium znalazły się też benzyny silnikowe (21,1 proc.) i LPG (12,1 proc.). Stosunkowo małe zużycie obejmowało paliwo lotnicze Jet (3,5 proc.), lekki olej opałowy (1,6 proc.) i ciężki olej opałowy (0,5 proc.). W ubiegłym roku konsumpcja wszystkich rodzajów paliw wzrosła, oprócz obu rodzajów oleju opałowego.
Z ostatnich danych GUS wynika z kolei, że największym konsumentem energii, w tym tej pochodzącej z paliw płynnych, jest transport. W jego ramach zdecydowanie najwięcej energii potrzebowali przewoźnicy drogowi. Stosunkowo niewielkie zużycie przypadło na wszystkie pozostałe rodzaje transportu, czyli kolejowy, lotniczy, wodny i rurociągowy. Popyt na paliwa wykorzystywane w tych branżach jednak rośnie, co znajduje odzwierciedlenie również w działalności niektórych giełdowych spółek.
Popyt na paliwa lotnicze i bunkrowe będzie rósł
Niedawno na rynku paliw lotniczych i bunkrowych (stosowanych w jednostkach pływających) istotnie swoją aktywność zaczęła zwiększać grupa Unimot. Poprzez Unimot Aviation zadebiutowała w tym roku na rynku portów lotniczych, oferując naftę lotniczą Jet A-1 oraz benzynę lotniczą Avgas. Podmiot ten posiada zezwolenia Urzędu Lotnictwa Cywilnego na dostarczanie paliw do dwóch portów: Kraków-Balice i Katowice-Pyrzowice. Dostawy są realizowane za pomocą specjalistycznych autocystern wyposażonych w urządzenia umożliwiające bezpieczne tankowanie statków powietrznych. Wcześniej, bo w 2023 r., grupa Unimot sprzedawała paliwa lotnicze, ale działalność ta odbywała się poza rynkiem lotnisk pasażerskich.
„Spodziewamy się, że główny wzrost wolumenu sprzedaży paliw nastąpi w 2025–2026 r. W niedalekiej przyszłości czeka nas znacząca zmiana na rynku: wprowadzenie paliwa SAF (zrównoważone paliwo lotnicze wytwarzane z ekologicznych surowców red.)” – informuje biuro prasowe Unimotu. Dodaje, że rynek paliw lotniczych rośnie w naszej części Europy, co jest widoczne m.in. po zwyżce liczby obsłużonych pasażerów na poszczególnych lotniskach. Popyt napędza przede wszystkim biznes i turystyka.