Reklama
Rozwiń
Reklama

Lotos mniej inwestuje

W ubiegłym roku gdański koncern na różne przedsięwzięcia rozwojowe przeznaczył 842,4 mln zł. To o 17,8 proc. mniej niż w 2019 r.

Publikacja: 06.04.2021 10:21

Lotos mniej inwestuje

Foto: The logo of Grupa Lotos SA sits above the company’s headquarters in Gdansk, Poland, on Monday, Dec. 6, 2010. Russian companies such as OAO Gazprom’s oil arm and OAO Rosneft are interested in acquiring Grupa Lotos SA, PolandÕs second-biggest refiner, an...

W 2020 r. kluczowy dla Lotosu wskaźnik, czyli oczyszczony, skonsolidowany wynik EBITDA LIFO wyniósł 1,36 mld zł, co oznaczało jego spadek o 52,6 proc. W ocenie spółki to konsekwencja pogorszenia się sytuacji na rynku surowców i produktów naftowych, recesji gospodarczej oraz zaburzenia równowagi w relacji podaży i popytu w warunkach pandemii.

Duży spadek kursu ropy i gazu miał szczególnie negatywne skutki dla biznesu wydobywczego. Jednocześnie niskie marże na sprzedaży benzyn i oleju napędowego istotnie obniżyły wyniki w obszarze produkcji i handlu.

W ubiegłym roku Lotos przeznaczył na inwestycje 842,4 mln zł wobec 1,025 mld zł rok wcześniej. W tym czasie m.in. uruchomiono tzw. Węzła Odzysku Wodoru, który zgodnie z założeniami ma umożliwić dodatkową produkcję paliw: 70 tys. ton LPG, 43 tys. ton benzyny surowej, 39 tys. ton benzyny lekkiej i prawie 9 tys. ton wodoru rocznie. Ponadto w ubiegłym roku finalizowano prace nad projektem budowy czwartego nalewaka kolejowego, celem zwiększenia efektywności i opłacalności produkcji paliw, a także ograniczenia uciążliwości dla środowiska i usprawnienia logistyki.

""

Foto: energia.rp.pl

Nowy nalewak o wydajności 2,2 mln ton paliw rocznie ma zapewnić koncernowi możliwość dostarczenia większej ilości oleju napędowego i benzyn na rodzimy rynek. Grupa zakończyła też budowę systemu ciągłego monitoringu zanieczyszczeń (CEMS). Wreszcie w grudniu gdańska rafineria wytworzyła pierwsze w swojej historii biokomponenty, takie jak: biopropan (biokomponent LPG) oraz biowęglowodory ciekłe (biokomponenty oleju napędowego). To pierwszy krok firmy w kierunku budowy ekologicznej rafinerii wykorzystującej w produkcji surowce pochodzenia roślinnego.

Reklama
Reklama

Plany inwestycyjne na kolejne lata obejmują m.in. budowę wielkoskalowej instalacji do produkcji wodoru (projekt Green H2). Lotos zamierza również kontynuować współpracę z przedstawicielami polskich miast zainteresowanych wdrożeniem komunikacji miejskiej zasilanej wodorem. Ponadto podaje, że jego najbardziej zaawansowanym analitycznie przedsięwzięciem jest projekt HBO (Hydrokrakingowy Blok Olejowy). To pomysł na dywersyfikację działalności w kierunku nowych, niepaliwowych produktów. Wreszcie, razem z Orlenem i zależną od niego Energą, Lotos analizuje możliwość wspólnej budowy elektrowni gazowo-parowej w Gdańsku, z terminem realizacji do lipca 2026 r.

""

PKN Orlen ma największą w Polsce sieć stacji paliw, Grupa Lotos – trzecią co do wielkości

Foto: energia.rp.pl

W 2020 r. kluczowy dla Lotosu wskaźnik, czyli oczyszczony, skonsolidowany wynik EBITDA LIFO wyniósł 1,36 mld zł, co oznaczało jego spadek o 52,6 proc. W ocenie spółki to konsekwencja pogorszenia się sytuacji na rynku surowców i produktów naftowych, recesji gospodarczej oraz zaburzenia równowagi w relacji podaży i popytu w warunkach pandemii.

Duży spadek kursu ropy i gazu miał szczególnie negatywne skutki dla biznesu wydobywczego. Jednocześnie niskie marże na sprzedaży benzyn i oleju napędowego istotnie obniżyły wyniki w obszarze produkcji i handlu.

Reklama
Surowce i Paliwa
Metale ziem rzadkich Turcji nie dla Rosji i Chin. Kto na nich zarobi?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Surowce i Paliwa
Ropa i gaz już nie wystarczają na rosyjską wojnę
Surowce i Paliwa
USA kupują rosyjski nikiel. Pomimo własnego embarga
Surowce i Paliwa
Kreml utajnia dane o złożach i budżecie – kolejne ograniczenia dla obywateli
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Surowce i Paliwa
Nowy podatek od kopalin już blisko. KGHM i inwestorzy walczą o miliardy
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama