Na stacjach paliw taniej nie będzie

Post Image
Post Image

Marże rafineryjne w Lotosie i Orlenie są niższe niż rok temu. Mimo to paliwa nadal mogą powoli drożeć.

Polskie koncerny zajmujące się przerobem ropy naftowej opublikowały pierwsze w tym roku dane dotyczące uzyskiwanych marż. I tak Grupa Lotos zanotowała w styczniu 7,03 USD marży rafineryjnej na każdej baryłce przerobionej ropy naftowej. To wartość jedynie nieco niższa zarówno od osiągniętej w grudniu, jak i w styczniu ubiegłego roku.

Nieco inaczej sytuacja wyglądała w PKN Orlen. Koncern zanotował w styczniu 5 USD marży rafineryjnej. W stosunku do grudnia była to wartość nieznacznie wyższa, ale za to dużo gorsza w odniesieniu do stycznia ubiegłego roku.

Gorzej w petrochemii

Porównując marże rafineryjne Grupy Lotos i PKN Orlen, trzeba pamiętać, że w przypadku tego pierwszego koncernu zawierają już one tzw. dyferencjał Brent/Ural. To różnica w cenie między ropą wydobywaną spod dna Morza Północnego i rosyjską, którą głównie przetwarzają polskie rafinerie.

Płocka grupa dyferencjał Brent/Ural prezentuje jako osobną pozycję. Niestety, jego zmiany nie były korzystne dla firmy. W styczniu wyniósł on 2 USD na każdej baryłce, podczas gdy miesiąc wcześniej sięgał 2,1 USD, a rok temu nawet 2,9 USD.

W PKN Orlen istotnie spadła również marża petrochemiczna, która ostatecznie wyniosła 855 euro na każdej tonie wytworzonych produktów. Dla porównania w grudniu sięgała 862 euro, a rok wcześniej aż 1050 euro.

Spadki dopiero latem

Mimo spadku marż rafineryjnych ostatnie tygodnie obfitowały w niewielkie zwyżki cen paliw płynnych w Polsce. Według danych e-petrol.pl obecnie średnio za litr benzyny Pb95 płacimy 4,74 zł, a za olej napędowy 4,64 zł. – W najbliższych tygodniach oczekuję co najwyżej kilku lub kilkunastogroszowych podwyżek na stacjach paliw. To m.in. efekt stosunkowo wysokiego kursu ropy i skutecznej polityki OPEC zmierzającej do ograniczenia wydobycia – mówi Jakub Bogucki, analityk rynku paliw e-petrol.pl. Dodaje, że istotnych zwyżek cen paliw i ropy się nie spodziewa, gdyż mocno wydobycie zwiększają za to USA i Kanada. Dla firm eksploatujących złoża w tych krajach każdy nawet niewielki wzrost kursu ropy to okazja do uruchamiania kolejnych odwiertów i zwiększania produkcji.

Zdaniem Boguckiego niewielkie spadki cen paliw w Polsce zapewne nastąpią dopiero bliżej lata. Jednak i one nie powinny być duże. Mogą osiągnąć co najwyżej poziom obecnych cen. W skali całego roku nie oczekuje, aby ceny benzyny Pb95 czy oleju napędowego przekroczyły psychologiczną barierę 5 zł.

Opinia

Krzysztof Pado, analityk DM BDM

Dziś na podstawie danych o marżach rafineryjnych za styczeń trudno wyrokować, jaki może być ich poziom w całym roku, a nawet w I kwartale. W poprzednich latach mieliśmy do czynienia z ich dużą zmiennością i nie można wykluczyć, że teraz będzie podobnie. Osobiście zakładam, że zarówno w Lotosie, jak i w Orlenie ich średnie wartości ukształtują się na podobnym poziomie jak w 2016 r. Dziś można powiedzieć, że lepsze marże osiąga Lotos niż Orlen, ale to wynika z tego, że produkuje więcej oleju napędowego, za który można uzyskiwać dziś lepsze marże niż rok temu. W przypadku benzyny jest odwrotnie. W mojej ocenie również średnie ceny paliw w Polsce nie powinny się istotnie zmienić w stosunku do obecnych. Zdecydują o tym jednak notowania ropy i dolara.

Mogą Ci się również spodobać

Rewolucja w energetyce: ciepło z małego atomu

Zastosowanie technologii jądrowych może zrewolucjonizować krajowe ciepłownictwo obecnie oparte głównie na węglu. Budowa wysokotemperaturowych ...

Sąd oddalił skargę na Nord Stream

Niemiecki sąd nie widzi powodu, dla którego gazociąg miałby być bardziej zagłębiony niż obecnie. ...

Eksperci krytykują pomysł zamrożenia cen prądu

Przedsiębiorcy alarmują, że może dojść do skrajnie nieodpowiedzialnego przejścia na ręczne sterowanie cenami energii ...

Przyszłość jest w paliwach alternatywnych

W Polsce będzie coraz więcej inwestycji w ładowarki do pojazdów elektrycznych oraz punkty tankowania ...

Ukraina boi się Tureckiego Potoku

Reaktywacja projektu budowy rosyjskiego gazociągu do Turcji może kosztować Ukrainę jedną czwartą wpływów z ...

Pływające elektrownie wiatrowe w Portugalii

U wybrzeży Portugalii powstanie druga w Europie instalacja pływających elektrowni wiatrowych. Francuska Engie (dawniej ...