Czy Unia Europejska będzie nadal promować gaz ziemny w transporcie?

Gaz ziemny od lat promowany jest jako alternatywne źródła energii, które ma zarówno pomóc w redukcji emisji gazów cieplarnianych, jak i zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza ze spalania paliw ropopochodnych czy węgla. Gaz jest też promowany jako czyste alternatywne paliwo dla samochodów. Czy w obliczu przyspieszających zmian klimatu to paliwo utrzyma swój status – pyta Rafał Bajczuk z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych?

Publikacja: 02.07.2021 19:29

Czy Unia Europejska będzie nadal promować gaz ziemny w transporcie?

Foto: Adobe Stock

14 lipca Komisja Europejska przedstawi pakiet legislacyjny “Fit for 55”. Pakiet będzie zawierał rewizję 10 aktów prawnych, które regulują emisję CO2 w Unii Europejskiej. Celem tych zmian jest redukcja emisji w Unii Europejskiej o 55% w stosunku do 1990 roku. Jest to bardzo ambitny cel, zważywszy na to, że do 2019 roku, czyli w ciągu 29 lat kraje członkowskie wyemitowały 24% mniej CO2 niż w 1990 roku. W następnej perspektywie, czyli do 2030 roku będziemy musieli zredukować emisje ponad dwukrotnie szybciej.

O ile we wcześniejszych latach energetyka i przemysł były głównym źródłem emisji i na tych obszarach skupiała się największa uwaga prawodawców, to teraz transport jest największym problemem i oczkiem w głowie urzędników Komisji Europejskiej. Emisje transportowe w UE wciąż rosną i są dzisiaj o ponad 20% większe niż w 1990 roku. Wzrost ten był najszybszy w Polsce, gdzie w latach 1990 – 2017 zwiększyły się o 200%. 70% emisji transportowych pochodzi z samochodów.

""

Adobe Stock

energia.rp.pl

Funkcjonująca od 2014 roku dyrektywa w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (ang. AFID), miała w zamyśle wspierać rozwój pojazdów na biopaliwa, gaz ziemny, LPG, paliwa syntetyczne oraz wodór i energię elektryczną. Celem tej dyrektywa było zarówno zmniejszenie zależności Unii Europejskiej od importu ropy naftowej, jaki i redukcja emisji gazów cieplarnianych i poprawa jakości powietrza. Co udało się osiągnąć?

Dyrektywa niewątpliwie przyczyniła się do popularyzacji pojazdów elektrycznych. Sprzedaż samochodów elektrycznych, zarówno bateryjnych, jak i hybryd plug-in wzrosła z ok. 1,4% w 2017 roku do 10,5% w 2020 roku. W tym samym czasie udział samochodów zasilanych paliwami alternatywnymi (chodzi głównie o gaz ziemny i LPG) wzrósł z 1,7% do 2,1%. W 2020 roku zarejestrowano ok. 55 tyś. samochodów osobowych na gaz ziemny, ponadto to ok. 3200 autobusów (ok. 11%) i ok. 6800 ciężarówek (2,9%). Liczba zarejestrowanych samochodów elektrycznych przekroczyła w tym czasie milion sztuk. Liczba stacji do tankowania skompresowanego gazu ziemnego (CNG) wzrosła do 2020 roku do ok. 4000, a liczba stacji do tankowania gazu skroplonego (LNG) do ok. 400.

Dlaczego mimo zwiększającej się dostępności infrastruktury do tankowania pojazdów gazowych ich sprzedaż stoi w miejscu? Producenci stawiają na elektryfikację zarówno w segmencie samochodów osobowych i lekkich dostawczych, jak i ciężarowych. Największy w Europie producent ciężarówek Daimler Truck ogłosił niedawno, że planuje osiągnąć udział 60% pojazdów zeroemisyjnych (bateryjnych i wodorowych) w sprzedaży do 2030 roku.

""

Shutterstock

energia.rp.pl

W obliczu przyspieszających zmian klimatu możliwe jest, że Komisja Europejska wykreśli gaz ziemny z listy paliw alternatywnych. Lobby gazowe chciałoby pozostawienia gazu na obecnym miejscu, ale branża motoryzacyjna popiera elektryfikację. W kwietniu br. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA) wspólnie z organizacją pozarządową Transport & Environment wystosowało list otwarty do Komisji Europejskiej, gdzie domagało się budowy ładowarek dla samochodów ciężarowych – 11 tyś. sztuk do 2025 roku i 42 tyś. do 2030 roku. Dodatkowo obie organizacje domagają się budowy ok. 300 stacji do ładowania wodoru dla ciężarówek do 2025 roku i 1000 do 2030 roku. O promocji gazu ziemnego nie było mowy.

Pozostawienie gazu ziemnego na liście paliw alternatywnych spowolniłoby elektryfikację transportu, w segmencie autobusów miejskich i pojazdów ciężarowych. W Polsce gaz ziemny jest jedynym paliwem transportowym, który nie jest objęty akcyzą, a samorządy często inwestują w autobusy gazowe. Czy to dobrze? Korzyści z wykorzystania pojazdów gazowych w porównaniu z pojazdami elektrycznymi są nikłe. Pojazdy gazowe emitują podobne ilości zanieczyszczeń i gazów cieplarnianych, co najnowsze samochody z silnikiem diesla, pozostaje również problem zależności od importu gazu. W dobie kryzysu klimatycznego i presji na redukcję emisji gazów cieplarnianych jest bardzo prawdopodobne, że Komisja odejdzie od gazu w transporcie na rzecz energii elektrycznej i wodoru.

""

Rafał Bajczuk, Senior policy analyst, Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych

energia.rp.pl

14 lipca Komisja Europejska przedstawi pakiet legislacyjny “Fit for 55”. Pakiet będzie zawierał rewizję 10 aktów prawnych, które regulują emisję CO2 w Unii Europejskiej. Celem tych zmian jest redukcja emisji w Unii Europejskiej o 55% w stosunku do 1990 roku. Jest to bardzo ambitny cel, zważywszy na to, że do 2019 roku, czyli w ciągu 29 lat kraje członkowskie wyemitowały 24% mniej CO2 niż w 1990 roku. W następnej perspektywie, czyli do 2030 roku będziemy musieli zredukować emisje ponad dwukrotnie szybciej.

Pozostało 88% artykułu
Surowce i Paliwa
Nowy zarząd Orlenu rodzi się w bólach
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Surowce i Paliwa
Wymiana władz w firmach grupy Azoty nabiera tempa
Surowce i Paliwa
Posłanka KO: prokuratura wszczęła śledztwo w sprawie zarobków w Orlenie
Surowce i Paliwa
Kim jest Ireneusz Fąfara, nowy prezes Orlenu?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Surowce i Paliwa
Orlen ma nowego prezesa. Zmiany w zarządzie grupy