W najbliższych latach jednym z głównych zadań PGNiG będzie rozpoczęcie produkcji, dystrybucji, magazynowania i handlu wodorem. – Ruszamy z programem wodorowym dla energetyki i sektora motoryzacyjnego. Naszym celem jest włączenie wodoru do miksu energetycznego Polski – mówi Jerzy Kwieciński, prezes PGNiG. W związku z tym w najbliższych czterech latach na prace związane z nowym programem grupa planuje przeznaczyć ponad 31 mln zł. Są to wydatki, które już zaplanowano na konkretne przedsięwzięcia. Wraz z postępem prowadzonych analiz i badań możliwy jest wzrost inwestycji.
Jerzy Kwieciński, minister finansów, inwestycji i rozwoju
Program wodorowy składa się z pięciu projektów. Pierwszy i najbardziej zaawansowany o nazwie Hydra Tank dotyczy budowy badawczej stacji tankowania pojazdów wodorem. Koncern właśnie podpisał umowę z polsko-brytyjskim konsorcjum na jej zaprojektowanie i wybudowanie. Obiekt na powstać na warszawskiej Woli obok siedziby spółki kosztem ok. 9 mln zł. Koncern przewiduje, że do użytku zostanie oddany za 18 miesięcy, czyli w październiku 2021 r. – Pierwszy etap eksploatacji stacji będzie dla PGNiG pilotażem, połączonym z pracami badawczymi. Chcemy, aby wodór stał się uzupełnieniem obecnej oferty PGNiG paliw napędowych obejmującej CNG i LNG, co będzie sprzyjało dalszemu rozwojowi gazomobilności w Polsce – twierdzi Arkadiusz Sekściński, wiceprezes ds. rozwoju PGNiG.
A customer fills a car with hydrogen at a TrueZero fueling station in Mill Valley, California, U.S./Bloomberg
Drugi projekt, InGrid – Power to Gas, będzie realizowany w Odolanowie (woj. wielkopolskie). W jego ramach ma powstać instalacja fotowoltaiczna, która będzie wytwarzała prąd do produkcji tzw. zielonego wodoru, czyli surowca w oparciu o odnawialne źródła energii. W Odolanowie będą również prowadzone badania nad możliwością magazynowania i transportu wodoru przy wykorzystaniu sieci gazu ziemnego. Produkcja wodoru ma ruszyć w 2022 r.