Znamy firmę, która zbuduje gazociąg z Litwy do Polski

Litwini wybrali firmę, która zbuduje litewską część gazociągu GIPL łączącego republiki nadbałtyckie z Polską. Rury dostarczą Polacy.

Publikacja: 07.08.2019 15:48

Znamy firmę, która zbuduje gazociąg z Litwy do Polski

Foto: energia.rp.pl

Zarząd operatora gazociągów Litwy Amber Grid zatwierdził kontrakt z firmą, które zbuduje litewską część gazociągu GIPL. Kontrakt wart jest 79,85 mln euro netto. Podpisany ma zostać 28 sierpnia po zatwierdzeniu przez akcjonariuszy Amber Grid. Budowa ruszy jesienią.

CZYTAJ TAKŻE: Litwa walczy dalej z Gazpromem

„Proces zamówień, który trwał ponad rok, był kluczowym krokiem w tym projekcie. Wspólnie z władzami publicznymi staraliśmy się zmaksymalizować konkurencję w wyborze dostawców dla tego ważnego zakupu o wysokiej wartości. Naszym celem jest jak najszybsze rozpoczęcie budowy gazowego połączenia międzysystemowego między Litwą a Polską i terminowe ukończenie projektu – mówi Saulius Bilys prezes Amber Grid, w wydanym komunikacie spółki
W przetargu na roboty budowlane GIPL uczestniczyło sześciu oferentów. Najkorzystniejszy ekonomicznie oferent przedstawiony w tym przetargu został oceniony przez Komisję ds. Koordynacji Ochrony Przedmiotów Istotnych dla Zapewnienia Bezpieczeństwa Narodowego pod względem zgodności planowanej transakcji z interesami bezpieczeństwa narodowego Litwy.
""

Pipeline/Bloomberg

energia.rp.pl

Zwyciężyła Alvora – firma budowlana należąca do trzech prywatnych właścicieli. Jak podaje agencja BNS firma działa na terenie Białorusi i rosyjskiego obwodu kaliningradzkiego. Ma tak swoje spółki-córki. Jej doświadczenie w budowie gazociągów, to udział we wcześniejszych podobnych inwestycjach na Litwie, m.in. budowała gazociąg do terminalu LNG w Kłajpedzie.
W końcu lipca Amber Grid podpisał kontrakt z polskim Izostal SA na kwotę 26,4 mln euro netto. Polacy dostarczą stalowe rury dla GIPL. Amber Grid realizuje projekt GIPL wspólnie z Gaz-Systemem. Gazociąg ma mieć długość 508 km i kosztować 0,5 mld euro z czego po stronie litewskiej jest 165 km za 136 mln euro. Termin oddania do użytku to koniec 2021 r.
Po połączeniu z magistralami pozostałych republik Łotwy i Estonii, będzie można transportować do do nich do 27 TWh (tetrawatów na godzinę) rocznie, w kierunku odwrotnych – do Polski – do 21 TWh. Najważniejsze jest to, żę gazowy rynek republik nadbałtyckich zostanie połączony z rynkiem Unii. Stanie się to wcześniej aniżeli inne projekty łączące Litwę, Łotwę i Estonię z Zachodem – jak Rail Baltica (kolej).
Surowce i Paliwa
Ekolodzy protestują przeciwko kopalni litu. „Nie można uratować niszcząc bioróżnorodność”
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Surowce i Paliwa
Kończy się czas na przyjęcie nowych norm jakości węgla. Zależy od tego 9 mld euro
Surowce i Paliwa
Załamanie produkcji stali, żeliwa i rur w Rosji. Huty oligarchów tracą zyskowne rynki
Surowce i Paliwa
Orlen podpisał umowę kredytową o wartości 2 mld euro
Materiał Promocyjny
Strategia T-Mobile Polska zakładająca budowę sieci o najlepszej jakości przynosi efekty
Surowce i Paliwa
Nie będzie nagród w Grupie Azoty. Jest porozumienie ze związkami